Strefa płatnego parkowania obowiązuje w Otwocku na wybranych miejscach od sierpnia 2020 roku. Płatne parkingi znajdują się przy ulicach: Powstańców Warszawy (niedaleko poczty), Andriollego (przy skwerze i sklepie „Społem”), Pod Zegarem (przy bazarku), Staszica (przy placu Niepodległości) i Kupieckiej (wzdłuż pawilonów handlowych). Niedawno Rada Miasta Otwock zdecydowała, że strefę płatnego parkowania powinno się rozszerzyć o nowe miejsca tj.: przy ul. Karczewskiej (w okolicy ul. Przewoskiej) oraz przy ul. Andriollego na wysokości bazarku. W tej samej uchwale zdecydowała o wydłużeniu z 45 min do 1 godziny, kiedy można bezpłatnie parkować (ważne jest, aby pobrać bilet z parkomatu). Stawki za kolejne godziny pozostały takie same jak wcześniej, czyli: za drugą godzinę parkowania trzeba zapłacić 3 zł, za trzecią – 3,50 zł, a za każdą kolejną – 2,50 zł. Opłaty są pobierane w dni robocze w godz. 8-18. Natomiast w weekendy i święta można parkować za darmo.
Dzięki strefie płatnego parkowania w centrum miasta nie ma już takiego problemu, jak kiedyś, gdy wielu kierowców zostawiało auta na parkingu na cały dzień, przez co inni mieszkańcy nie mogli np. zrobić zakupów czy załatwić pilnej sprawy w centrum.
Przez ostatnie dwa lata do otwockiego samorządu wpłynęło sporo pieniędzy z opłat ze strefy płatnego parkowania. Od stycznia 2021 r. do końca wakacji br. utarg z parkomatów wyniósł ponad 100 tys. zł (pieniądze z opłat są przeznaczone na remonty i budowę dróg w Otwocku). Miasto jednak nie może w całości wykorzystać tych pieniędzy z uwagi na to, że część parkomatów znajduje się przy drogach powiatowych. Chodzi o ulice: Karczewska, Staszica, Powstańców Warszawy.
Władze Otwocka ponad rok temu zwróciły się do starostwa powiatowego o powierzenie miastu wykonywania zarządzania drogami powiatowymi w zakresie tworzenia i zarządzania strefą płatnego parkowania. Przez kilka miesięcy ustalono szczegóły porozumienia i wymieniano korespondencję. – Jednym z ważniejszych zapisów było uregulowanie kwestii pozyskiwania dochodów z parkingów zlokalizowanych przy drogach powiatowych. Przepisy wskazują, że dochody z dróg powiatowych są dochodami powiatu – wyjaśnia starosta Krzysztof Szczegielniak. – Mamy świadomość, że miasto ponosi koszty związane z utrzymaniem parkomatów i porządkiem w strefach parkowania, dlatego wstępnie obie strony ustaliły podział 30% dochodów dla powiatu i 70% dla miasta – podkreśla starosta. I dodaje, że pieniądze z opłat zostaną przeznaczone na remonty i budowę dróg powiatowych.
Niedawno rada powiatu przyjęła uchwałę w sprawie przejęcia przez Otwock zadania w zakresie zarządzania drogami powiatowymi dotyczącego tworzenia i zarządzania strefą płatnego parkowania. Samorządy muszą jeszcze ustalić, jak rozliczyć wpływy finansowe z parkomatów, które były pobierane przez ostatnie lata.
Napisz komentarz
Komentarze