Przebudowa linii kolejowej z Otwocka do Lublina umożliwiła na trasie ze stolicy do województwa lubelskiego szybszą podróż. – Dzięki podniesieniu prędkości przejazdu pociągów do 160 km/h, skrócił się czas przejazdu o około 20 min – informuje PKP Polskie Linie Kolejowe, które obecnie prowadzi prace na linii kolejowej na odcinku Warszawa Wschodnia Osobowa – PKP Wawer.
Do kiedy będzie zamknięta ul. Kaczeńca?
W związku z robotami zamknięto ul. Kaczeńca pomiędzy PKP Wawer a PKP Gocławek. Dla kierowców jadących z Wawra czy powiatu otwockiego to duże utrudnienie bowiem ul. Kaczeńca łączy się z ul. Wydawniczą, która biegnie wzdłuż torów w kierunku Otwocka. Pierwotnie utrudnienia miały potrwać trzy miesiące (do marca br.), ale droga do dzisiaj jest nieprzejezdna. Dlaczego ul. Kaczeńca jest zamknięta i kiedy będzie przejezdna?
– Kolejarze wybudują kanalizację w rejonie skrzyżowania ul. Kaczeńca i ul. Skrzyneckiego oraz przejście podziemne pod torami. Dlatego na czas prac ta droga jest zamknięta – wyjaśnia Marcin Jakubik, rzecznik prasowy Urzędu Dzielnicy Wawer. I dodaje, że w odpowiedzi na pisemne zapytanie urzędu, PKP Polskie Linie Kolejowe tłumaczą w piśmie: – Z uwagi na kolizje, na które wykonawca natrafił w obrębie ul. Kaczeńca, niezbędne jest dostosowanie dokumentacji projektowej do stanu faktycznego. Po aktualizacji dokumentacji możliwa będzie realizacja robót – wyjaśnia PKP PLK. – Zakończenie przebudowy oraz oddanie do ruchu ul. Kaczeńca planowane jest do 31 października br. Jednak należy podkreślić, że oddanie do ruchu tej ulicy uzależnione jest od zatwierdzenia stałej organizacji ruchu przez zarządcę drogi – podkreśla w PLK.
Etapy inwestycji na Gocławku i Wawrze
Obecnie na terenie Wawra kontynuowana jest modernizacja linii kolejowej, m.in. trwają zaawansowane prace w zakresie budowy peronów i przejść podziemnych. – Budowane są dwa nowe tory od Warszawy Gocławek do Warszawy Wawer, co umożliwi rozdzielenie ruchu aglomeracyjnego i dalekobieżnego. Dzięki temu podróże koleją będą sprawniejsze, a na tory będzie mogło wyjechać więcej pociągów – wyjaśnia Magdalena Janus z zespołu prasowego PKP PLK. – Na linii prowadzone są roboty przy budowie pięciu nowych przejść podziemnych, które zwiększą poziom bezpieczeństwa. Przebudowywane jest także istniejące przejście na PKP Wawer, które ujęte jest w gminnej ewidencji zabytków – podkreśla Janus. I dodaje, że widać już nowy peron przystanku Warszawa Gocławek pod wiaduktem na ul. Marsa.
– Budowane jest przejście podziemne z pochylniami i schodami oraz dojściem na peron. Windy i schody ułatwią dostęp na wiadukt. Natomiast na przystanku Warszawa Olszynka Grochowska przebudowywany jest peron. Remontowana jest także wiata przystankowa oraz powstanie nowa kładka nad torami, która zostanie wyposażona w windy. Ponadto między przystankiem Warszawa Olszynka Grochowska a Warszawa Gocławek wybudowane zostaną przejścia do rezerwatu Olszynka Grochowska – tłumaczy Magdalena Janus z zespołu prasowego PKP PLK. I dodaje, że zakończenie zasadniczych prac na odcinku od Warszawy Wschodniej do stacji Warszawa Wawer zaplanowane jest do końca bieżącego roku.
W przygotowaniu odcinek Wawer-Falenica-Otwock
PKP Polskie Linie Kolejowe przygotowują się do przebudowy ostatniego odcinka, czyli Warszawa Wawer-Otwock. – Dla projektu opracowana została już dokumentacja projektowa. Obecnie pozyskiwane są niezbędne decyzje środowiskowe, a ich zakończenie planowane jest do końca 2023 roku. Na przełomie I i II kwartału 2024 roku planowane jest ogłoszenie przetargu na realizację robót budowlanych dla tego odcinka – mówi Magdalena Janus. I dodaje, że w ramach prac planowane jest dobudowanie dwóch dodatkowych torów, co umożliwi oddzielenie ruchu dalekobieżnego od aglomeracyjnego.
Gdzie będą bezkolizyjne skrzyżowania?
– To ważna część inwestycji, gdyż pozwoli na zwiększenie przepustowości linii, a tym samym zwiększenie częstotliwości kursowania pociągów – zaznacza Janus. I wyjaśnia, że w pobliżu linii kolejowej na odcinku Wawer-Otwock zwiększy się poziom bezpieczeństwa. Na tym odcinku powstanie łącznie 20 nowych podziemnych przejść dla pieszych, w 6 lokalizacjach wskazanych przez lokalne samorządy (4 na terenie dzielnicy Wawer i 2 na terenie Józefowa) oraz przebudowa jednego na stacji Warszawa Falenica.
– Przebudowane zostaną stacje i przystanki: Falenica, Anin, Międzylesie, Radość, Miedzeszyn, Michalin, Józefów i Otwock Świder. Powstaną tam przejścia podziemne, które zapewnią bezpieczną komunikację na perony. Wszystkie obiekty będą dostosowane do potrzeb osób o ograniczonej możliwości poruszania się. O przyjazdach i odjazdach pociągów informować będzie system dynamicznej informacji pasażerskiej na peronach – tłumaczy Janus z zespołu prasowego PKP PLK. I dodaje, że wyższy poziom bezpieczeństwa i lepszą komunikację drogową zapewnią cztery nowe bezkolizyjne skrzyżowania w: Falenicy, Radości, Józefowie oraz na ul. Werbeny-Brucknera tj. na pograniczu Warszawy i Józefowa. W ramach modernizacji linii kolejowej powstaną cztery nowe tory, a także będzie zmodernizowany most kolejowy na rzece Świder (stara część zostanie przebudowana, a obok niej powstanie dodatkowa konstrukcja kolejowa).
Kiedy zakończy się gehenny pasażerów?
Jak zapewnia inwestor modernizacja linii kolejowej na odcinku Wawer-Otwock planowana jest do realizacji w ramach programu unijnego w latach 2025-2027. Po zakończeniu modernizacji tego odcinka i uzyskaniu niezbędnych pozwoleń czas przejazdu pomiędzy Warszawą a Lublinem szacowany jest na 90 minut.
CZYTAJ TAKŻE:
Napisz komentarz
Komentarze