Reklama

Wschodnia część OAW w powiecie otwockim. Nowe perspektywy?

Obecnie projektowana jest zachodnia część OAW (trasa A5). Obecnie trwają prace dla zachodniej części obwodnicy, ale GDDKiA ponownie chce przeanalizować przebieg wschodniej trasy, czyli na wysokości powiatu otwockiego.
Wschodnia część OAW w powiecie otwockim. Nowe perspektywy?
Według propozycji trasa miałaby przycinać m.in. tereny chronione, rezerwaty i park krajobrazowy.

Autor: GDDKiA

Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad przymierza się do zaprojektowania i zbudowania Obwodnicy Aglomeracji Warszawskiej (trasa A50). Prace trwają od kilku lat, bo proponowane warianty wzbudzają gorące emocje w mieszkańcach m.in. powiatu otwockiego. Według propozycji nowa trasa miałaby przycinać m.in. tereny chronione, park krajobrazowy (gm. Celestynów) czy w miejscach, gdzie obwodnica miałaby podzielić małe miejscowości na pół np. Glinki (gm. Karczew) czy Malcanów (gm. Wiązowna) lub przez tereny przyległe do Narodowego Centrum Badań Jądrowych (NCBJ) w Otwocku. 

Mieszkańcy protestują do dziś

Przypominamy, że w 2021 roku Rada Powiatu Otwockiego podjęła stanowisko, w którym wyraziła swój sprzeciw wobec planowanego przebiegu autostrady. Według przedstawionego opracowania proponowane warianty drogi miałyby przebiegać przez teren 6 gmin powiatu: Wiązowny, Karczewa, Celestynowa, Kołbieli, Otwocka i Józefowa. Dlatego samorządy postulują, aby proponowana trasa OAW na obszarze powiatu otwockiego, trzymała się istniejącego przebiegu drogi krajowej nr 50 z wykorzystaniem węzła „Kołbiel„ i obwodnicy Góry Kalwarii w ciągu dróg krajowych nr 50 i 79 w powiecie piaseczyńskim. Na etapie I konsultacji mówiło się o uniknięcie ingerencji w miejscowości takie jak Glinki (gm. Karczew), Chrosna, Antoninek, Gadka, Kołbiel/Wola Sufczyńska, Władzin, Teresin (gm. Kołbiel), Pogorzel (gm. Celestynów), miasto Otwock (szczególnie zabudowa przy ul. Narutowicza oraz bliskość Narodowego Centrum Badań Jądrowych) oraz wieś Kopki (gm. Wiązowna).

Radni powiatu otwockiego wnioskowali także o zastosowanie rozwiązań mających na celu niwelowanie lub eliminowanie hałasu, zwłaszcza w obszarach blisko zabudowy mieszkaniowej i obszarów chronionych. Uważają, że należy dokładnie przeanalizować wpływ inwestycji na obszar Natura 2000 Dolina Środkowego Świdra, Rezerwat rzeki Świder oraz Mazowiecki Park Krajobrazowy, co nie zostało należycie uwzględnione w dotychczasowych analizach.

Kombinacja najkorzystniejszych rozwiązań z poszczególnych odcinków decyzyjnych. Fot. GDDKiA
Petycja (nie) pomogła

W 2022 roku przygotowano petycję, sprzeciwiającą się prowadzeniu inwestycji przez gminę Wiązowna, którą podpisało blisko 10 tysięcy osób. – Przed siedzibą GDDKiA zorganizowano również pikietę. Prowadzono także rozmowy z przedstawicielami ministerstw, mogących mieć wpływ na dalsze losy inwestycji. Niestety, pomimo zaangażowania wielu osób i zainteresowania problemem OAW znacznej części społeczności naszego powiatu, władze GDDKiA nie odstąpiły od dalszych prac projektowych – podkreśla Urząd Gminy Wiązowna. I dodaje, że pojawiły się jednak pierwsze sygnały decydentów o potrzebie ponownej analizy ewentualnego przebiegu wschodniej części pierścienia obwodnicy. – Nie zmieni się natomiast korytarz drogowy wskazujący obszar, przez który powinna przebiegać planowana droga. Cały czas nie znamy jednak jej dokładnego położenia – informuje Urząd Gminy Wiązowna. 

Nowy wariant na trasie „50”?

Obecnie jest projektowana zachodnia część OAW. Prace nad opracowaniem dokumentacji zawierającej wariantowe poprowadzenie fragmentów zachodniej części OAW trwają już od ponad dwóch lat. Dotyczą one przygotowania Studium Techniczno-Ekonomiczno-Środowiskowego (STEŚ) dla odcinka OAW dla trasy S7 na północ od Warszawy, ale mówi się także o dodatkowym wariancie analizy przebiegu tras w pasie drogi krajowej nr 50 na wysokości powiatu otwockiego. 

Drogowcy biorą pod uwagę ślad „50” 

– W związku z bardzo dużym zainteresowaniem społecznym dot. szczegółów projektu obwodnicy warszawskiej otrzymaliśmy ponad 5 tysięcy wniosków i opinii, a także pism ze strony jednostek samorządu terytorialnego – tłumaczy GDDKiA. – Jedną z propozycji jest poprowadzenie OAW po śladzie istniejącej drogi krajowej nr 50. Wariant ten umożliwiłby wykorzystanie istniejącego pasa drogowego krajowej „50”. Zmiana szeregu uwarunkowań w tym formalnych dla dróg publicznych daje szersze spektrum możliwości trasowania dróg. Dlatego zdecydowaliśmy przeanalizować również i ten wariant, nie zamykając się na racjonalne rozwiązania – wyjaśnia GDDKiA. – Aktualnie, dla dotychczasowych wariantów, biura projektowe są w toku pozyskiwania informacji środowiskowych w ramach inwentaryzacji przyrodniczej. Opracowywane są też prognozy ruchu. Po ich zatwierdzeniu kolejnym krokiem będzie weryfikacja założeń wstępnych przekroju poprzecznego obwodnicy, która da odpowiedź, jaki przekrój będzie zastosowany. Tożsamy zakres prac będzie wykonany dla wariantu w śladzie krajowej „50” – informuje generalna dyrekcja. I podkreśla, że przewiduje, że prace nad tym wariantem potrwają do końca 2024 roku, co umożliwi jego włączenie do analizy wielokryterialnej poszukiwanego możliwego przebiegu dla tej obwodnicy.

Kompromis pomiędzy infrastrukturą a środowiskiem

W trakcie prac projektowych przeprowadzane są analizy techniczne dotyczące potencjalnych rozwiązań oraz organizowane są spotkania informacyjne, których celem jest zbadanie potrzeb. – Uwzględniane są wszystkie czynniki, które mogą wpłynąć na realizację inwestycji drogowej w danym wariancie, zarówno te sprzyjające, jak i te utrudniające jej wykonanie. Opracowywana dokumentacja, składająca się z wniosku o wydanie decyzji środowiskowej (DŚU), prezentuje kilka możliwych rozwiązań, które stanowią kompromis między oczekiwaniami a obiektywnymi ograniczeniami, takimi jak wymogi techniczne, prawne, środowiskowe, ekonomiczne itd. – zapewnia GDDKiA. – Ostateczna decyzja, wskazująca najbardziej racjonalny i wykonalny przebieg inwestycji, zostanie podjęta w chwili wydania decyzji środowiskowej. Obecnie intensywnie pracujemy nad odpowiednim przygotowaniem i dopracowaniem etapu planistycznego – podkreśla generalna dyrekcja. 

Wyzwanie na kolejne lata

– Dla fragmentów OAW, począwszy od drogi ekspresowej S7 na południe od Warszawy, poprzez przejście przez Wisłę w rejonie Góry Kalwarii, a następnie biegnącą do trasy S17, autostrady A2 i drogi ekspresowej S8 na wschód od Warszawy, a dalej do drogi ekspresowej S7 na północ od Warszawy, prace przygotowawcze nie zostały jeszcze rozpoczęte – wyjaśnia GDDKiA. I podkreśla, że dopiero po uzyskaniu funduszy finansowych na prace przygotowawcze będziemy w stanie podjąć kolejne działania, takie jak ogłoszenie przetargu na wyłonienie wykonawców Studium Techniczno-Ekonomiczno-Środowiskowego (STEŚ). Program inwestycyjny jest gotowy i czeka na zielone światło. W tym przypadku, w ramach prac projektowych, obowiązkowo zostanie poddana analizie trasa w śladzie istniejącej DK50. Do czasu uzyskania odpowiednich środków nie prowadzimy żadnych prac projektowych dla tej części OAW.

Koncepcja powstała 12 lat temu

Jedną z kluczowych inwestycji przewidzianych do realizacji w ramach programu budowy dróg krajowych i autostrad jest obwodnica, położona w ciągu dróg A50 i S50. Przypominamy, że pierwsze koncepcje „dużej" obwodnicy stolicy pojawiły się już w 2011 roku w Koncepcji Przestrzennego Zagospodarowania Kraju 2030, czyli już 12 lat temu. – W 2019 roku, w strategii zrównoważonego rozwoju transportu do 2030 roku, przyjętej przez Radę Ministrów i obecnie obowiązującej, została sformalizowana propozycja „Dużej Obwodnicy Warszawy". Również w 2019 roku zakończyły się studialne prace nad OAW oraz drogą ekspresową S10, łączącą autostradę A1 z OAW. To był początkowy etap złożonego cyklu przygotowania inwestycji – wyjaśnia GDDKiA. 

Przedstawiciele Stowarzyszenia „Nie Tędy Droga”, tłumaczą, że ich celem nie jest blokowanie inwestycji, ale (o ile jest niezbędna) zaplanowanie jej w rozsądnej lokalizacji. Fot. UG Wiązowna
Czytaj także:

 


Podziel się
Oceń

Napisz komentarz

Wysyłając komentarz akceptujesz regulamin serwisu Przegląd Regionalny. MIKAWAS Sp. z o.o. z siedzibą w Piasecznie przy ul. Jana Pawła II 29A, jest administratorem twoich danych osobowych dla celów związanych z korzystaniem z serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania.

Komentarze

Reklama
Poszukujemy pracowniców do zakładu w Karczewie w ramach Spółki SuperDrob Poszukujemy pracowniców do zakładu w Karczewie w ramach Spółki SuperDrob LipCo Foods to Polska Multifoodowa Grupa Korporacyjna, w ramach której funkcjonuje 17 segmentów z branży spożywczej. Istniejemy 31 lat na rynku. Zatrudniamy obecnie około 4100 Pracowników.Aktualnie do naszego Zakładu w Karczewie w ramach Spółki SuperDrob poszukujemy: FINANSE: MŁODSZY SPECJALISTA DS. KSIĘGOWOŚCI KOORDYNATOR DS. KSIĘGOWOŚCI DZIAŁ UTRZYMANIA RUCHU:ELEKTRYKŚLUSARZ/SPAWACZHYDRAULIK PRODUKCJA:MISTRZ PRODUKCJI BRYGADZISTATECHNOLOG MAGAZYNIER OPERATOR MASZYN MENADŻER SERWISU SPRZĄTAJĄCEGO Na te oraz wiele innych naszych ofert pracy możesz aplikować kontaktując się z Działem HR. ZAPEWNIAMY: Pracę w stabilnej firmie z tradycjami oraz zatrudnienie w oparciu o umowę o pracę Prywatną opiekę medyczną Możliwość wykupienia dodatkowego ubezpieczenia na życie na preferencyjnych warunkach Program rekomendacji pracowników - możliwość uzyskania dodatkowego bonusa finansowego za polecenie osób do pracy Dostęp do Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych Atrakcyjny system wynagradzania (podstawa + premia) wraz z pakietem benefitówDofinansowanie do wypoczynku Nagrody jubileuszowe za przepracowany staż pracyBezpłatną platformę do nauki języków obcych – Etutor Zatrudniamy osoby z niepełnosprawnością. Osoby zainteresowane prosimy o przesłanie CV na adres: [email protected] lub o kontakt telefoniczny: +48 883 310 943 
Reklama
Reklama