Chodzi o przejście na wysokości PKP Otwock od strony ul. Kościelnej w Otwocku, które jest uczęszczane m.in. przez mieszkańców okolicznych osiedli idących na pociąg. – W trakcie modernizacji linii kolejowej i peronów powstały podziemne tunele dla pieszych, którymi wychodzi się na parking przy ul. Warszawskiej i tam chodnik się kończył. Dlatego powstało tam dzikie przejście – tłumaczy pani Danuta, mieszkanka osiedla „Warszawska".
Mieszkańcy żądali pasów
Początkowo władze starostwa powiatowego zapewniały, że oznakowane przejście zostanie zrobione w ramach budowy ścieżki rowerowej na ul. Warszawskiej (wzdłuż torów) w kierunku Świdra. Ostatecznie remont zakończył się, a pasów nie zrobiono. Po tym, jak opublikowaliśmy artykuł, w internecie wybuchła dyskusja na temat konieczności zrobienia pasów. W tej sprawie także pisali nasi Czytelnicy do redakcji.
Wszyscy pytali: Gdzie są pasy?
O to, zapytaliśmy Zarząd Dróg Powiatowych, który wyjaśnił, że w tym miejscu jest dobrze oświetlone i wygodne przejście dla pieszych, ale pasów nie ma i nie będzie, bo wykonano tzw. przejście sugerowane, czyli takie, gdzie infrastruktura jest dostosowana do potrzeb pieszego wraz z oświetleniem, ale bez zebry. – W takich miejscach kierowca decyduje, czy przepuścić pieszego, czy nie – tłumaczył w grudniu w rozmowie z „Przeglądem”, Marcin Kasprzak, zastępca dyrektora Zarządu Dróg Powiatowych. Po tym, jak ukazał się nasz artykuł i sprawa była szeroko komentowana, ZDP obiecał, że ponownie przeanalizuje konieczność wykonania psów i jeśli okaże się, że przejście sugerowane się nie sprawdza, to pojawią się pasy.
Interpelacja radnego
Stała organizacja ruchu z tzw. przejściem sugerowanym została zatwierdzona 6 lipca 2023 roku i miała obowiązywać do 30 grudnia 2024 roku. Dlatego w sprawę zaangażował się powiatowy radny, Dariusz Kołodziejczyk, który podkreśla, że w sytuacji znacznego ruchu, piesi mają duży problem, by przejść na drugą stronę ulicy, a kierowcy najczęściej nie przepuszczają pieszych. Na początku stycznia radny Kołodziejczyk złożył interpelację do starosty i apelował o to, aby zamiast przejścia sugerowanego, już teraz wykonać pasy wraz z odpowiednimi znakami. – Pod koniec ubiegłego roku rozpoczęliśmy przygotowania do wykonania zebry, ale z uwagi na zimową aurę, czekaliśmy na realizację do teraz – komentuje otwocki starosta, Krzysztof Szczegielniak. Tak się też stało.
Nareszcie!
W środę, 24 stycznia Starostwo Powiatowe w Otwocku poinformowało: – Mając na uwadze bezpieczeństwo mieszkańców oraz osób korzystających z komunikacji autobusowej i kolejowej, postanowiliśmy wprowadzić zmiany w organizacji ruchu na ul. Warszawskiej. Zarząd Dróg Powiatowych we współpracy z Powiatowym Inżynierem Ruchu, we wtorek wykonał oznakowane przejście dla pieszych przy wejściu na teren PKP od strony parkingu P+R – wyjaśnia starostwo powiatowe. – Przejście to jest w pełni oznakowane przy pomocy znaków pionowych i poziomych oraz doświetlone. Wierzymy, że dzięki temu poziom bezpieczeństwa ruchu drogowego na tym odcinku ulegnie zdecydowanej poprawie – podkreśla otwockie starostwo. I dodaje, że kierujący zobowiązani są ustąpić pierwszeństwa pieszemu znajdującemu się na przejściu lub wchodzącemu na pasy (na przejściu sugerowanym pieszy nie miał pierwszeństwa). – Nareszcie! Pasy powinny być zrobione od początku – komentują nasi Czytelnicy.
Czytaj także:
Napisz komentarz
Komentarze