Reklama

Dzieci potrzebują edukacji emocjonalnej

W drugim semestrze roku szkolnego 2023/2024 gmina Wiązowna zrealizowała program „Emotikon, czyli supermoce inteligencji emocjonalnej”, kontynuując tym samym pilotażowy projekt z poprzedniego roku.
Dzieci potrzebują edukacji emocjonalnej
Emotikon 2.0

Źródło: UG Wiązowna

Program, wzbogacony o wnioski z pierwszej edycji, został wdrożony w nowej, rozszerzonej formie, aby jeszcze skuteczniej wspierać rozwój kompetencji społeczno-emocjonalnych uczniów.

Rozwój kompetencji społeczno-emocjonalnych

„Emotikon 2.0”, finansowany z budżetu gminy, został uznany za kluczowy element lokalnej polityki edukacyjnej. W 2022 roku wójt gminy Wiązowna oraz dyrektorzy szkół podpisali list intencyjny, który potwierdził ich zaangażowanie w promowanie edukacji emocjonalnej. Program jest odpowiedzią na rosnącą potrzebę wspierania uczniów w radzeniu sobie z wyzwaniami emocjonalnymi i społecznymi.

W ostatnich miesiącach roku szkolnego uczniowie z klas 5-8 brali udział w zajęciach skupiających się na samoświadomości, radzeniu sobie ze stresem oraz samoregulacji. Program uwzględnił także wsparcie dla nauczycieli, zwłaszcza wychowawców, którzy codziennie pracują nad rozwijaniem tych umiejętności u swoich podopiecznych. Każda szkoła zorganizowała spotkania wprowadzające oraz warsztaty dla nauczycieli, aby wyposażyć ich w narzędzia niezbędne do skutecznej pracy z uczniami.

nauczyciele w ławkach szkolnych
Szkolenie dla nauczycieli w ramach Emotikonu 2.0

Szeroki zakres działania

„Emotikon 2.0” objął 26 klas i ponad 550 uczniów ze szkół podstawowych w Gliniance, Malcanowie, Wiązownie i Zakręcie. Każda klasa uczestniczyła w sześciu godzinach zajęć prowadzonych przez ekspertów-psychologów, którzy korzystali z opracowanych wcześniej materiałów, w tym scenariuszy zajęć i „narzędziownika” zawierającego podstawowe informacje oraz karty pracy. Przebieg programu był na bieżąco monitorowany przez dyrektorów szkół oraz szkolnych pedagogów i psychologów.

Ewaluacja i wyniki

Tegoroczna edycja programu „Emotikon 2.0” została poddana szczegółowej ewaluacji. Dane zebrano od uczniów, nauczycieli, dyrekcji oraz prowadzących zajęcia. Analiza wyników przeprowadzona przez dr. Jędrzeja Witkowskiego z Centrum Edukacji Obywatelskiej wykazała, że nauka umiejętności samoregulacji i radzenia sobie ze stresem wymagają kontynuacji. Prawie połowa uczniów wskazała na potrzebę zwiększenia liczby zajęć dotyczących emocji, a co czwarty uczeń stwierdził, że takie zajęcia pomagają mu w codziennym funkcjonowaniu oraz w trudnych momentach. Program został również wysoko oceniony przez nauczycieli – 80% z nich wyraziło pozytywną opinię o Emotikonie.

Potrzeba edukacji emocjonalnej

Programy takie jak Emotikon pomagają dzieciom i młodzieży lepiej rozumieć i kontrolować własne emocje, efektywnie komunikować się, rozwiązywać konflikty oraz budować empatyczne relacje. Dzięki „Emotikonowi”, uczniowie mogą rozwijać się w środowisku sprzyjającym ich zdrowiu emocjonalnemu i społecznemu, co przekłada się na lepsze funkcjonowanie w codziennym życiu. 

 

Czytaj także:


Podziel się
Oceń

Napisz komentarz

Wysyłając komentarz akceptujesz regulamin serwisu Przegląd Regionalny. MIKAWAS Sp. z o.o. z siedzibą w Piasecznie przy ul. Jana Pawła II 29A, jest administratorem twoich danych osobowych dla celów związanych z korzystaniem z serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania.

Komentarze

Reklama
Reklama
Reklama