Reklama

Nowe składy FLIRT dla linii otwockiej

Linia kolejowa nr 7, zwana też linią otwocką, należy do najbardziej obciążonych w aglomeracji warszawskiej. Aby zwiększyć przepustowość i płynność ruchu na tej trasie, Koleje Mazowieckie zamówiły 10 dodatkowych nowoczesnych elektrycznych zespołów trakcyjnych (EZT) typu FLIRT, które według planu powinny wyjechać na tory za dwa lata.
Nowe składy FLIRT dla linii otwockiej
Takie pięciowagonowe składy FLIRT pojadą za dwa lata na linii otwockiej.

Źródło: Stadler

Ruch na linii otwockiej już teraz jest spory, a będzie jeszcze większy po zakończeniu jej przebudowy, zakładającej oddzielenie ruchu aglomeracyjnego od dalekobieżnego. Po dobudowaniu dodatkowych dwóch torów znacznie wzrośnie przepustowość linii i będzie na niej mogło kursować więcej składów podmiejskich. Przygotowując się na zwiększony ruch, Koleje Mazowieckie postanowiły zamówić 10 dodatkowych pięcioczłonowych EZT typu FLIRT, co jest możliwe dzięki opcji zawartej w umowie podpisanej na początku lipca b.r. pomiędzy przewoźnikiem a firmą Stadler Polska. 

Nowych pojazdów nie zabraknie

Dodatkowe składy wzbogacą tabor zamówionych wcześniej 15 jednostek, a jeśli doliczyć do tego 25 FLIRT-ów zamówionych na podstawie umowy ramowej, to otrzymamy łącznie 50 nowych pojazdów typu FLIRT, które Stadler Polska wyprodukuje dla Kolei Mazowieckich. Składy te pojadą nie tylko na linii Otwockiej, ale także na innych przeciążonych trasach, takich jak Warszawa – Płock i Warszawa – Sochaczew. Wartość całego projektu wynosi ponad 529 mln zł i oprócz zakupu pojazdów obejmuje koszt 18-letniego serwisu oraz dwóch napraw w modelu P4, zakładającym rutynowe przeglądy pociągów co 3-5 lat. Inwestycja uzyskała dofinansowanie w wysokości 143,6 mln zł ze środków Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności.

FLIRT z nowoczesnością

Składy FLIRT przeznaczone dla Kolei Mazowieckich składają się z pięciu wagonów połączonych ze sobą tak, że tworzą jedną wspólną przestrzeń dostępną dla pasażerów. W każdej jednostce może podróżować 600 osób, w tym 279 na miejscach siedzących.

Składy FLIRT mają jeszcze wiele innych zalet:

  • Są klimatyzowane.
  • Są wyposażone w system informacji wizualno-dźwiękowej.
  • Poruszają się z prędkością maksymalną 160 km/h. 
  • Posiadają specjalne przedziały do przewozu rowerów.
  • Mają monitoring zewnętrzny i wewnętrzny.
  • Posiadają bezprzewodowy dostęp do Internetu. 

„Nasza spółka w ostatnich latach nieodłącznie jest kojarzona właśnie z pojazdami FLIRT, które na stałe wpisały się w krajobraz Mazowsza” – komentuje Robert Stępień, prezes zarządu, dyrektor generalny Kolei Mazowieckich. „Jako jeden z najnowocześniejszych regionalnych przewoźników samorządowych sukcesywnie dążymy do tego, by nowoczesne pojazdy były naszą wizytówką podkreślającą wysoką jakość świadczonych usług przewozowych. Mamy dobre doświadczenia związane z eksploatacją pojazdów firmy Stadler i liczę, że te, które zostaną dla nas wyprodukowane, będą na równie wysokim, a nawet wyższym poziomie”.

Warto przypomnieć, że nazwa FLIRT jest akronimem, który ma rozwinięcia w językach niemieckim (Flinker Leichter Innovativer Regional Triebzug) oraz angielskim (Fast Light Innovative Regional Train), co oznacza „Szybki, Lekki, Nowoczesny Pojazd Regionalny”. Wszystkie zamówione dla Kolei Mazowieckich FLIRTY będą produkowane w Polsce, w siedleckim zakładzie Stadlera.

Przede wszystkim wygoda

Więcej nowoczesnych składów na linii otwockiej z pewnością ucieszy pasażerów, dla których znacznie poprawi się komfort podróżowania. Oprócz wydajnej klimatyzacji, wagony FLIRT są w pełni przystosowane do obsługi osób niepełnosprawnych i podróżujących z wózkami dziecięcymi. Są tam specjalne platformy ułatwiające wsiadanie i wysiadanie, mocowania dla wózków wewnątrz przedziałów, a także toalety przystosowane do potrzeb podróżnych z ograniczoną mobilnością. Zadbano także o bezpieczeństwo – w składach umieszczone są defibrylatory oraz interkomy umożliwiające kontakt pasażera z maszynistą w sytuacji awaryjnej.

Więcej o autorze / autorach:
Podziel się
Oceń

Napisz komentarz

Wysyłając komentarz akceptujesz regulamin serwisu Przegląd Regionalny. MIKAWAS Sp. z o.o. z siedzibą w Piasecznie przy ul. Jana Pawła II 29A, jest administratorem twoich danych osobowych dla celów związanych z korzystaniem z serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania.

Komentarze

Reklama
Reklama
Reklama