W centrum tych planów znajdują się projekty budowy nowej autostrady A50 oraz drogi ekspresowej S50, które łącznie stworzą ponad 260 km Obwodnicy Aglomeracji Warszawskiej (OAW).
Autostrada A50
Autostrada A50 jest jedną z kluczowych inwestycji w ramach Rządowego Programu Budowy Dróg Krajowych do 2030 roku, z perspektywą do 2033 roku. Planowana długość tej trasy to około 98 km, a jej budowa ma zakończyć się do 2029 roku. Projekt ma na celu przede wszystkim przejęcie części ruchu z drogi krajowej nr 50, co znacząco odciąży intensywnie eksploatowaną trasę S2, będącą główną arterią komunikacyjną w rejonie Warszawy.
Obecnie trwają prace nad ostatecznym przebiegiem A50, który musi uwzględniać różnorodne wyzwania terenowe i środowiskowe. Jednym z ważnych zagadnień jest ewentualny przebieg trasy przez Mazowiecki Park Krajobrazowy oraz sąsiedztwo Narodowego Centrum Badań Jądrowych. Inwestycja znajduje się na wstępnym etapie opracowywania dokumentacji niezbędnej do wskazania preferowanego wariantu trasy, co jest istotne dla uzyskania decyzji środowiskowej.
Droga ekspresowa S50
Droga ekspresowa S50, o planowanej długości 165 km, jest kolejnym istotnym elementem w planach rozwoju infrastruktury drogowej w rejonie Warszawy. Jej głównym zadaniem jest stworzenie zewnętrznej obwodnicy aglomeracji warszawskiej, która będzie łączyć główne szlaki komunikacyjne z centralnym portem komunikacyjnym (CPK) zlokalizowanym pomiędzy Warszawą a Łodzią. Obecnie projektanci pracują nad wytyczeniem możliwych wariantów przebiegu S50 po zachodniej stronie Warszawy, od S7 na północ od stolicy do S7 na południe od niej.
Etapy realizacji i wyzwania
Realizacja obu inwestycji wymaga precyzyjnego planowania i szeroko zakrojonych prac przygotowawczych. Na obecnym etapie GDDKiA koncentruje się na opracowywaniu dokumentacji potrzebnej do wskazania możliwości przebiegu dróg i wyboru preferowanego wariantu, który zostanie przedstawiony we wniosku o decyzję środowiskową. Dla wschodniej części obwodnicy, od południa S7 do północy S7, nie ogłoszono jeszcze przetargu na wykonawcę dokumentacji projektowej, co oznacza, że prace przygotowawcze są jeszcze we wczesnym stadium.
Wśród głównych wyzwań, z którymi muszą się zmierzyć projektanci i inżynierowie, jest m.in. integracja nowych tras z istniejącą infrastrukturą drogową oraz minimalizacja wpływu na środowisko naturalne. Szczególnie ważne jest uwzględnienie zabezpieczenia przyrody w rejonach objętych ochroną, takich jak Mazowiecki Park Krajobrazowy. Ponadto, trasa musi być zaplanowana tak, aby nie kolidować z ważnymi obiektami naukowymi i badawczymi jak Narodowe Centrum Badań Jądrowych. Dla powiatu otwockiego kluczowe są plany GDDKiA w okolicach gminy Wiązowna. Mieszkańcy tych terenów już podczas pierwszych planów związanych z budową autostrady oprotestowali je. Nie chcieli, aby tak duża inwestycja drogowa przechodziła przez tereny Wiązowny.
Plany Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad na rok 2024 są ambitne i zakładają znaczną rozbudowę kluczowej infrastruktury drogowej w rejonie Warszawy. Jednak czy inżynierowie oraz projektanci uwzględnią potrzeby mieszkańców i przyrody? Czas pokaże.
Czytaj także:
Napisz komentarz
Komentarze