Przypomnijmy, że w Otwocku od 1 stycznia 2023 roku działa darmowa komunikacja miejska – linie M1 oraz M2.
– Linie autobusowe M1 i M2 kursują na terenie Otwocka siedem dni w tygodniu, pokonując dziennie trasy o długości w sumie 35 km. Obsługują obszary miasta, które do tej pory były wykluczone komunikacyjne, zwłaszcza rejon Mlądza, osiedla Ługi i Morskie Oko. Mieszkańcy tych terenów nie mieli zapewnionego transportu autobusowego do Szybkiej Kolei Miejskiej. O stycznia 2023 r. mogą dojechać do PKP liniami M1 i M2, których rozkład jazdy jest dostosowany do rozkładu SKM-ki – przekazało nam Biuro Prasowe Miasta Otwock.
Kolejna linia, M3, ma ułatwić dojazd z dworca kolejowego do Europejskiego Centrum Zdrowia. Ma ona zostać wydzielona z linii M2 – obie linie będą kursować, ale ich trasy będą krótsze.
– Uruchomienie nowej linii M3 bezpłatnej komunikacji miejskiej planowane jest jeszcze w tym roku. Konkretny termin zależy od terminu dostawy dodatkowego autobusu. Przetarg na jego zakup zostanie ogłoszony w przyszłym tygodniu. Do końca października br. powinien zostać wyłoniony oferent – usłyszeliśmy w Biurze Prasowym Miasta Otwocka w piątek 11 października.
Komunikacyjna rewolucja
To jednak nie koniec nowości w obszarze komunikacji miejskiej. Miasto Otwock przymierza się bowiem do rezygnacji z podmiejskich linii autobusowych „L”.
– Umowa z ZTM Warszawa na linie L obowiązuje do końca lipca 2025 r. i nie ma planów, aby ją przedłużać. Miasto zamierza przystąpić do Związku Powiatowo-Gminnego „Otwockie Przewozy Gminno-Powiatowe” i w ramach tej komunikacji zapewnić mieszkańcom Otwocka, którzy obecnie korzystają z linii L, bezpłatny transport, tak jak ma to obecnie miejsce w przypadku linii M1 i M2 – podkreśla Biuro Promocji.
Takie rozwiązanie jest tańsze dla Otwocka, jak przyznaje prezydent.
– Jak wynika z przeprowadzonych analiz bezpłatna komunikacja miejska kosztuje miasto dużo taniej niż uruchomienie komunikacji płatnej. Cały system druku, rozliczania i sprawdzania biletów zwiększał koszty wozokilometra i funkcjonowania linii. Przy tej analizie i obłożeniu, jakie mamy w naszym mieście, bezpłatna komunikacja w Otwocku jest tańsza niż ta biletowana. Co ważne, korzystając z usług ZTM, jeśli chodzi o linie lokalne L, to koszt wozokilometra jest dużo wyższy. Obecnie wynosi 11 zł brutto, gdzie nasza bezpłatna linia kosztuje nas ok. 7 zł brutto za wozokilometr – mówi prezydent Otwocka Jarosław Margielski.
W 2023 roku bezpłatna komunikacja miejska w Otwocku kosztowała miasto łącznie 1 mln 980 tys. zł.
M1 i M2 nie świecą pustkami
Mieszkańcy Otwocka chętnie korzystają z bezpłatnej komunikacji miejskiej – tak twierdzi miasto.
– W godzinach szczytu liniami M1 i M2 jeździ średnio 60 osób (pomiędzy godziną 6.30, a 8.30 oraz 15.30-18.30). Poza szczytem w autobusie jest średnio około 20 osób. Najmniej osób korzysta z linii w niedziele, choć pojawiają się grupy, które jeżdżą i zwiedzają Otwock – informuje Karolina Wojnicz, naczelnik Wydziału Ochrony Środowiska i Gospodarki Komunalnej w Urzędzie Miasta Otwocka.
Napisz komentarz
Komentarze