Domek Dróżnika w Otwocku to jeden z najstarszych obiektów w mieście, który powstał w 1910 roku. Od dekad wpisał się w krajobraz miasta. Wielu mieszkańców patrzy na niego z sentymentem, ale także ze smutkiem, ponieważ obecnie ten ponadstuletni drewniany budynek dosłownie rozpada się na naszych oczach.
Rekonstrukcja obiektu
Kilka lat temu zarządca kolejowy przekazał ten zabytkowy obiekt otwockiemu ratuszowi. Samorząd chce uratować dróżniczówkę, ale jego stan jest na tyle zły, że zlecono wykonanie inwentaryzacji obiektu. Miasto posiada kompletną inwentaryzację architektoniczno-budowlaną, wykonaną w technologii skanowania 3D (w wersji papierowej, elektronicznej oraz edytowalnej). Jak podkreśla otwocki ratusz ta dokumentacja, umożliwia odwzorowanie obiektu 1:1 w dowolnym miejscu, z uwzględnieniem wszystkich detali i parametrów technicznych. Domek Dróżnika zostanie rozebrany i odbudowany, czyli odrestaurowany, dzięki dokładnej inwentaryzacji, która pozwala na jego pełne odtworzenie. Nieoficjalnie mówi się, że zabytkowy kolejowy obiekt zostanie przeniesiony na tereny przy stacji kolejowej w Otwocku lub w parku miejskim, gdzie organizowana są różne wydarzenia kulturalne i rozrywkowe.
Nie ma chętnych?
Otwocki samorząd zabezpieczył w miejskiej kasie 100 tys. zł na opracowanie kompleksowego projektu rewitalizacji budynku dawnego Domku Dróżnika wraz z budynkiem gospodarczym (90 tys. zł pochodzi z dofinansowania z rządowego Programu Odbudowy Zabytków). Mimo planów otwockiego samorządu nadal nie ma firm, które byłyby zainteresowane wykonaniem kompleksowego projektu rewitalizacji Domku Dróżnika za pieniądze, które proponuje otwocki urząd.
Kilka przetargów duże stawki
W tym roku miasto ogłosiło już kilka przetargów na opracowanie dokumentacji rewitalizacji dróżniczówki. Do pierwszego przetargu stanęła tylko jedna firma, która zaproponowała cenę za wykonanie dokumentacji w wysokości ponad 350 tys. zł. Postępowanie unieważniono, a potem ogłoszono kolejny przetarg. Ta sama firma, która złożyła pierwotną ofertę, obniżyła cenę do 307 tys. zł. Z kolei Fundacja Ochrony Zabytków Architektury Drewnianej z Nowego Dworu Elbląskiego przedstawiła propozycję realizacji dokumentacji za ponad 116 tys. zł. Finalnie w połowie listopada miasto ogłosiło kolejny przetarg.
Rozbiórka i transport zabytku
Zakres zadania obejmuje rewitalizację obiektu, począwszy od przeprowadzenia szczegółowych badań technicznych oraz ekspertyz, opartych na inwentaryzacji z 2022 roku. Plan zakłada rozbiórkę istniejącej dróżniczówki, jej zabezpieczenie i tymczasowe przechowanie, a następnie przeniesienie i odbudowę w nowej lokalizacji. Kluczowym etapem dokumentacji będzie opracowanie wielobranżowego projektu koncepcyjnego, obejmującego technologie rozbiórki i transportu, który musi zostać zatwierdzony przez władze miasta.
Czytaj także:
Napisz komentarz
Komentarze