Reklama

Rewolucja w komunikacji. Które linie będą darmowe, a które zostaną zlikwidowane?

Komunikacja miejska i gminna to jedno z kluczowych, ale także kosztownych zadań, które finansują samorządy. W gminie Wiązowna szykuje się rewolucja komunikacyjna. Co się zmieni?
Rewolucja w komunikacji. Które linie będą darmowe, a które zostaną zlikwidowane?

Autor: Redakcja

Gmina Wiązowna jest jedną z większych gmin w powiecie otwockim, do której można dotrzeć samochodem lub autobusem, ponieważ nie ma tutaj linii kolejowej. Samorząd przeznacza kilka milionów złotych rocznie na utrzymanie komunikacji autobusowej. 

Linia 720, łącząca Wiatracznę z gminą Wiązowna, to najdłuższa linia autobusowa w Warszawie, a być może i w kraju. Codziennie rano autobus pokonuje niemal 40 kilometrów, zatrzymując się na trasie 43 razy. Linia 720 przebiega przez kilkanaście miejscowości: Zakręt, Majdan, Góraszkę, Wiązownę, Żanęcin, Dziechciniec, Pęclin, Malcanów, Lipowo, Gliniankę i Czarnówkę, kończąc trasę w Rzakcie.

W ostatnim czasie w gminie Wiązowna kursują także powiatowe linie autobusowe, którymi można dotrzeć do Otwocka, Józefowa oraz mniejszych miejscowości. Jest ich jednak zbyt wiele, dlatego wiązowski samorząd planuje rewolucję komunikacyjną. 

Dlaczego gmina planuje rewolucję?

– Na komunikację publiczną w naszej gminie przeznaczamy rocznie około 8 mln zł. To jeden z największych stałych wydatków, które obciążają budżet samorządu. Zależy nam, aby te fundusze były wydawane efektywnie, w sposób, który realnie podnosi jakość życia naszych mieszkańców – wyjaśnia samorząd. I tłumaczy, że w ostatnim czasie gmina przeprowadziła badania dotyczące komunikacji, które nie pozostawiają wątpliwości, że część linii autobusowych wymaga restrukturyzacji, likwidacji lub powinna kursować na krótszych trasach. Z drugiej strony, pewne połączenia powinny być bezpłatne dla pasażerów. 

Co się zmieni? 

Przede wszystkim część linii będzie darmowa (podobnie jak w Otwocku). – Bezpłatne połączenia umożliwią mieszkańcom wygodny dojazd do ważnych węzłów komunikacyjnych, z których będzie można sprawnie przesiadać się do innych linii autobusowych i SKM – podkreśla Urząd Gminy Wiązowna. 

Te linie będą bezpłatne dla mieszkańców:

  • W12 – od 1 grudnia 2024 r.,
  • D1 (Dobrzyniec – Glinianka – Malcanów – Otwock) – od 1 stycznia 2025 r.,
  • K2 (Kołbiel – Wola Ducka – Otwock) – od 1 stycznia 2025 r.,
  • L20, L22 i L50 – od 1 sierpnia 2025 r.

Połączenia autobusowe będą funkcjonowały w ramach umowy z powiatem otwockim (związek „Otwockie Przewozy Gminno-Powiatowe„), utrzymanie linii autobusowych będzie finansowane przez samorządy powiatu.

Te linie będą zlikwidowane

Od 1 grudnia 2024 r. zlikwidowana zostanie linia L48. – Decyzja ta wynika z drastycznego wzrostu kosztów utrzymania linii w 2025 r. i w latach kolejnych, a także z rezygnacji Sulejówka ze współfinansowania tego połączenia. Roczny koszt utrzymania linii przez nasz samorząd wynosi ponad 386 tys. zł – wyjaśnia wiązowski samorząd. 

Od 1 stycznia 2025 r. zlikwidowana zostanie także linia W11, która obsługiwała tereny Glinianki, Woli Karczewskiej i Woli Duckiej. – Na podstawie przeprowadzonych analiz dotyczących wykorzystania tej linii przez pasażerów, okazało się, że lepszym rozwiązaniem będzie linia L20. Z danych wynika, że z linii W11 korzystało średnio 6 osób dziennie, a roczny koszt jej utrzymania to ponad 102 tys. zł – podkreśla gmina. 

Autobusy będą kursowały na innych trasach

Od 1 stycznia 2025 r. trasa linii W12 zostanie skrócona. – Autobus nie będzie już kursował do Radiówka. Analizy wykazały, że codziennie z tej trasy korzystało tylko kilka osób, a roczny koszt utrzymania odcinka od Starej Miłosnej do Radiówka wynosił ponad 175 tys. zł – wyjaśniają urzędnicy. – Nowy rozkład jazdy będzie dostosowany do godzin zajęć w szkołach w Zakręcie, Wesołej i Sulejówku oraz pod względem przesiadek do autobusów linii 173 w kierunku SKM Sulejówek i 198 w kierunku SKM Wesoła. Dodatkowo linia W12 umożliwi bezpośrednią przesiadkę do autobusów linii 147, 411, 502, 704, 720, 722 i 730 – wyjaśnia gmina. 

Od przystanku „Ułańska” (obok KFC) obowiązuje pierwsza strefa biletowa i skąd mieszkańcy mogą przesiąść się do autobusów linii m.in. 147, 173, 198 i 502. Z tego przystanku dostępne są połączenia, które umożliwiają dotarcie m.in. do Centrum Zdrowia Dziecka, linii kolejowej, Dworca Wschodniego, Wału Miedzeszyńskiego, Wawra, Ronda Waszyngtona, Wesołej czy Starej Miłosnej. Natomiast na przystanku „Szosa Lubelska” (obok wiaduktu S17), można wsiąść do autobusów linii 704, 720, 722 i 730, które jadą w kierunku Ronda Wiatraczna.

Nowe rozkłady jazdy

Urząd gminy podkreśla, że wprowadzenie zmian w komunikacji może początkowo stwarzać pewne utrudnienia dla niektórych mieszkańców, ale w dłuższej perspektywie będzie korzystna. W urzędzie działa specjalny zespół, którego zadaniem jest monitorowanie efektów wprowadzonych zmian oraz opracowywanie rekomendacji dotyczących dalszych usprawnień. – Obecnie trwają prace nad zaktualizowaniem rozkładów jazdy – zapewnia urząd gminy.

 

Czytaj także:

Podziel się
Oceń

Napisz komentarz

Wysyłając komentarz akceptujesz regulamin serwisu Przegląd Regionalny. MIKAWAS Sp. z o.o. z siedzibą w Piasecznie przy ul. Jana Pawła II 29A, jest administratorem twoich danych osobowych dla celów związanych z korzystaniem z serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania.

Komentarze

Reklama
Reklama
Reklama