Po tym, jak prywatny przewoźnik MiniBus przestał kursować do Warszawy, mieszkańcy powiatu otwockiego musieli przesiąść się do pociągu lub komunikacji ZTM m.in. linii 722, L50, L51 czy skorzystać z autobusów prywatnych przewoźników kursujących m.in. przez Celestynów, Osieck czy Karczew. Pasażerowie z powiatu otwockiego jednak często narzekają na uciążliwości związane z dojazdem do stolicy m.in. przez utrudnienia na kolei, liczne przesiadki i brak bezpośredniego połączenia z Warszawą czy Falenicą. Niedługo ma to się jednak zmienić.
O tym, że władze powiatu otwockiego wspólnie z trzema samorządami planują uruchomić nową linię autobusową na trasie Karczew – Otwock – Józefów – Warszawa, „Przegląd Otwocki” informował o tym jako pierwszy.
Dziś (17 luty) dotarła do nas dobra wiadomość. To już pewne, że starostwo powiatowe uruchamia nową linię na trasie Otwock Mały – Karczew – Otwock – Józefów – Falenica (K51). Było to możliwe m.in. dzięki staraniom Dariusza Kołodziejczyka, radnego powiatowego, który podczas jednej z komisji gospodarki zgłosił wniosek o rozpoczęcie działań zmierzających do uruchomienia nowej linii. Radny zabiegał o to, aby udało się ją uruchomić jeszcze w marcu. Dlatego pod koniec stycznia powiatowo-gminny związek Otwockich Przewozów Gminno-Powiatowych złożył wniosek do Wojewody Mazowieckiego o dofinansowanie z Funduszu Rozwoju Przewozów Autobusowych czterech powiatowych linii komunikacyjnych m.in. na nową linię Karczew – Otwock – Józefów – Falenica.
Zwiększono ilość kursów nowej linii
– W środę, 15 lutego Wojewoda Mazowiecki poinformował powiat, że pozytywnie rozpatrzył wniosek związku powiatowo-gminnego o przyznanie łącznej kwoty 826 tys. zł. Na nową linię autobusową, która od marca będzie kursowała z Otwocka Małego przez Karczew i Otwock do Falenicy, otrzymaliśmy dofinansowanie w wysokości 302 tys. zł – zapewnia w rozmowie z "Przeglądem" radny Dariusz Kołodziejczyk. Jak dodaje, autobus będzie kursował przede wszystkim dawną trasą MiniBusa (wzdłuż torów) do Falenicy, gdzie można przesiąść się w autobusy ZTM m.in. 521, 146 czy 213, które kursują w kierunku centrum Warszawy. W pierwotnej kalkulacji starostwo uwzględniało tylko 12 kursów, czyli 6 w obydwie strony, ale ostatecznie udało się zwiększyć ilość kursów.
Jaką trasą pojedzie autobus linii Karczew-Falenica: K51
– Autobusy na nowej trasie zaczną kursować od początku marca. Trwają prace nad ustaleniem ostatecznego rozkładu jazdy. Przewidzianych jest 20 kursów, czyli łącznie 40 kursów w obydwie strony – podkreśla radny Kołodziejczyk.
Na nowej trasie zaplanowano 18 przystanków: OTWOCK MAŁY – Częstochowska (okolice ul. Zacisze) – Stare Miasto Karczew – Mickiewicza (pomnik kolejki wąskotorowej i osiedle Ługi) – OTWOCK – Karczewska – Batorego (szpital) – Matejki – Andriollego (park miejski) – Hoża – Powstańców Warszawy – Orla – Świderska – Kołłątaja – Świder – kościół w Świdrze – JÓZEFÓW – Jarosławska – PKP Józefów – Cicha – PKP Michalin – Wąska – PKP FALENICA – Bysławska.
Jak informuje Piotr Kwiatkowski, radny Karczewa autobus nowej linii , czyli K51 będzie kursował co 30 minut w godzinach szczytu komunikacyjnego oraz co godzinę w pozostałych godzinach. – Bilet jednorazowy będzie kosztował 3 zł, miesięczny 66 zł. Te jednorazowe będzie można kupić u kierowcy autobusu, a miesięczne w galerii przy ul. Kupieckiej w Otwocku – podkreśla radny Karczewa. I dodaje, że na razie bilety ZTM nie będą honorowane w nowej linii K51 (Karczew-Falenica).
Niedawno józefowski urząd uruchomił dodatkowe kursy do Falenicy. Linią L50 można było dotrzeć z Wiązowny przez Józefów do Falenicy, ale tylko kilkoma kursami.
Czy 521 dotrze do Otwocka i Karczewa?
Radny Dariusz Kołodziejczyk i władze powiatu starały się również o przedłużenie linii 521, tak aby autobus dojeżdżał do Otwocka i Karczewa. – Petycja powiatu w sprawie wydłużenia linii 521 została negatywnie rozpatrzona przez ZTM w Warszawie. W pisemnej odpowiedzi ZTM poinformowało, że ze względu na braki kadrowe nie wyrażają zgody na przedłużenie linii do Karczewa. Rozmowy z władzami miasta Warszawy nie były prowadzone ze względu na negatywnie rozpatrzony wniosek w sprawie przedłużenia połączenia – podkreśla starosta Krzysztof Szczegielniak w odpowiedzi na interpelację radnego Kołodziejczyka. I dodaje, że ZTM wstępnie zgodziło się na to, by inny przewoźnik mógł korzystać z przystanków ZTM. – Odcinek trasy w Falenicy będzie realizowany przez przewoźnika na podstawie zezwolenia na regularny przewóz osób uzyskanego od ZTM. Na przewoźniku będzie również ciążył obowiązek uzyskania zgody na korzystanie z przystanków zlokalizowanych w Falenicy – wyjaśnia starosta Krzysztof Szczegielniak.
Zmiany w kursowaniu otwockiej linii M1 i M2
W Otwocku jest także bezpłatna komunikacja miejska. Dwie linie autobusowe M1 i M2 kursują na dwóch trasach, którymi można dojechać do centrum miasta, PKP Świder czy Mlądza.
Od poniedziałku, 13 lutego otwockie autobusy kursują na rozszerzonej trasie. Linia M1: osiedle ŁUGI – Urząd Skarbowy – centrum Otwocka – Świdry Wielkie – Chrobrego – PKP ŚWIDER – Jasna – Mickiewicza. Natomiast linia M2 kursuje na trasie: ORLA – Hoża – park miejski Otwock – Partyzantów – Dwernickiego – Poniatowskiego – PKP Śródborów – Tatrzańska – Reymonta (szpital) – Kochanowskiego – Żeromskiego – Borowa – Słowackiego – Warszawska – Orla – Rzemieślnicza – Majowa – Bagatela – Kolorowa – Mostowa – MLĄDZ.
Napisz komentarz
Komentarze