Reklama

Trwa modernizacja linii kolejowej w Wawrze. Kiedy będą 4 tory do Otwocka?

PKP PLK realizuje wiele kolejowych inwestycji, które mają wpływ na to, czy pasażerowie dojadą do stolicy na czas. 12 marca wchodzi w życie korekta rozkładu. Kiedy przy PKP Wawer będą kursowały zastępcze autobusy. Kiedy ruszy budowa 4 torów do Otwocka?
Trwa modernizacja linii kolejowej w Wawrze. Kiedy będą 4 tory do Otwocka?

Autor: PKP Polskie Linie Kolejowe

Pasażerowie dojeżdżający do Warszawy nie mają lekko i często narzekają na opóźnienia na kolei i awarie. PKP Polskie Linie Kolejowe, zarządca infrastruktury kolejowej od kilku lat modernizuje m.in. linie kolejowe, co wpływa na ruch pociągów Szybkiej Kolei Miejskiej linii S1 czy Kolei Mazowieckich. Przewoźnicy ostrzegają, że szykują się kolejne poważne utrudnienia na kolei po stronie Wawra i Otwocka. 

MARCOWA KOREKTA ROZKŁADU JAZDY

– W niedzielę, 12 marca wejdzie w życie korekta rozkładu jazdy, która będzie obowiązywać do 10 czerwca br. – informują Koleje Mazowieckie. – Najważniejsze zmiany wystąpią od 11 do 21 kwietnia. Związane one będą z ograniczeniem ruchu pociągów na linii średnicowej. W tych dniach przez linię średnicową będą realizowane po 3 pociągi w kierunku wschodnim i 3 w kierunku zachodnim w ciągu godziny – wyjaśnia przewoźnik. I dodaje: – W związku z tym część pociągów KM będzie kończyła bieg z pominięciem linii średnicowej. Pociągi z kierunku zachodniego zakończą swój bieg na stacji Warszawa Główna lub Warszawa Zachodnia, a z kierunku wschodniego, na stacji Warszawa Wschodnia, Warszawa Centralna lub Warszawa Stadion – wyjaśniają Koleje Mazowieckie. 

UTRUDNIENIA OTWOCK WAWER

Przewoźnik podkreśla, że w dalszym ciągu prowadzone są prace modernizacyjne stacji Warszawa Zachodnia, powodujące ograniczenia przepustowości oraz konieczność zachowania nocnych przerw technologicznych, podczas których nie odbywa się ruch pociągów w obrębie stacji. – W dniach 2-7 czerwca, z uwagi na prace przygotowawcze do włączenia nowej linii kolejowej, w stacji Warszawa Wawer nastąpi ograniczenie w ruchu pociągów – informują Koleje Mazowieckie. – Pociągi będą miały wydłużony czas przejazdu, a część z nich zostanie odwołana. W dniach 8-11 czerwca rozpoczną się zasadnicze prace związane z włączeniem nowej linii kolejowej w stacji Warszawa Wawer. Ruch pociągów na odcinku Warszawa Wawer – Warszawa Falenica zostanie wstrzymany (pociągi SKM Warszawa dojadą z Otwocka do stacji Warszawa Radość). Na odcinku Warszawa Wawer – Warszawa Falenica będzie kursować Zastępcza Komunikacja Autobusowa – wyjaśnia przewoźnik kolejowy. 

CO DZIEJE SIĘ PRZY PKP WAWER?

Trwa budowa jednego z ostatnich etapów modernizacji linii kolejowej nr 7 (Warszawa – Otwock – Dęblin – Dorohusk ). Obecnie przebudowywany jest odcinek Warszawa Wschodnia Osobowa – Warszawa Wawer. Roboty przy PKP Wawer weszły w zaawansowaną fazę m.in. powoli, kończy się przebudowa kolektora na ulicy Kaczeńca. – Prace odbywają się przy utrzymaniu dwutorowego ruchu kolejowego, co zapewnia bajpas torowy na wysokości Warszawa Wawer – informuje Karol Jakubowski z zespołu prasowego PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. I dodaje, że budowane są nowe przejścia pod torami między Gocławkiem a Wawrem. Układane są szyny, podkłady i rozwieszana sieć trakcyjna. Na stacji kolejowej w Wawrze budowane jest przejście podziemne. Umocniono podłoże, ustawiane będą ściany i strop tunelu. – Na wiosnę zaplanowano przebudowę peronu. Wiata peronowa zostanie odrestaurowana – zapewnia Karol Jakubowski. 

Na nowym PKP  Warszawa Gocławek będzie przejście podziemne z pochylniami i schodami oraz dojściem na peron. Windy i schody ułatwią dostęp na wiadukt. – Natomiast na PKP Warszawa Olszynka Grochowska peron zostanie przebudowany, odremontowana zostanie wiata przystankowa. Będzie system dynamicznej informacji pasażerskiej. Kładka nad torami zostanie przebudowana i wyposażona w windy – informuje zespół prasowy PKP PLK. – Między Warszawą Wschodnią a Warszawą Olszynka Grochowska będzie nowy przystanek Warszawa Grochów w pobliżu szpitala na ul. Szaserów. Wybudowany zostanie peron wyspowy z wiatą. Będzie system informacji pasażerskiej. Kolej zapewni lepszy dojazd m.in. do osiedli i kliniki – wylicza PLK. Zakończenie tego (pierwszego) etapu prac planowane jest w tym roku, ale wiadomo już, że są opóźnienia w realizacji. 

KIEDY ROZPOCZNIE SIĘ BUDOWA 4 TORÓW DO OTWOCKA?

Jak podkreśla PLK modernizacja odcinka od stacji Warszawa Wschodnia do stacji w Wawrze to także przebudowa istniejącego układu torów oraz dobudowa nowych. Poza tym pomiędzy Gocławkiem a Wawrem zostaną wybudowane dwa dodatkowe tory dla pociągów dalekobieżnych. Dzięki temu wykonawca przygotuje „wyjście” nowego układu torów od PKP Wawer do Otwocka, które będzie realizowane w kolejnym etapie. Kiedy? Nie ma jeszcze konkretnego terminu, ale roboty na odcinku Warszawa Wawer – Otwock (drugi etap) są zaplanowane w latach 2024-2026. Przejazdy kolejowo-drogowe w Radości, Falenicy, Michalinie i Józefowie zostaną zlikwidowane. 

– Inwestycja na linii otwockiej za ponad 400 mln zł zwiększy dostępność linii o charakterze aglomeracyjnym i regionalnym. Cztery tory między Warszawą Wschodnią a Otwockiem umożliwią rozdzielenie ruchu aglomeracyjnego od dalekobieżnego – zapewnia PKP PLK. 

Dla podróżnych dostępna jest strona inwestycji, gdzie między innymi publikowane są aktualne zdjęcia przedstawiające postęp prac: http://www.warszawa-lublin.pl 

 

 

Więcej o autorze / autorach:
Podziel się
Oceń

Napisz komentarz

Wysyłając komentarz akceptujesz regulamin serwisu Przegląd Regionalny. MIKAWAS Sp. z o.o. z siedzibą w Piasecznie przy ul. Jana Pawła II 29A, jest administratorem twoich danych osobowych dla celów związanych z korzystaniem z serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania.

Komentarze

Andrzej 29.09.2023 23:27
Interesuje mnie co te mądre głowy wymyślą: jak ułożyć 4 tory w Falenicy, budynek dworca jak drewniak obok peronu to zabytek z nastawnią to nie wiem jak jest . Miejsca to tam zabardzo nie ma .

Wysyłając komentarz akceptujesz regulamin serwisu Przegląd Regionalny. MIKAWAS Sp. z o.o. z siedzibą w Piasecznie przy ul. Jana Pawła II 29A, jest administratorem twoich danych osobowych dla celów związanych z korzystaniem z serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania.
RadomirW 06.03.2023 13:06
Ten harmonogram inwestycji z artykułu dotyczący zarówno etapu Wschodnia-Wawer jak i później odcinka Wawer-Świder wydaje się mało realistyczny. Jeżdżę tą trasą codziennie i na mój gust do wakacji jest szansa na skończenie robót po wschodniej stronie inwestycji na odcinku Wschodnia-Wawer. Wtedy będzie można przęłożyć ruch na już wybudowane tory i zacząć prace po zachodniej stronie inwestycji. To pewnie potrwa drugie półtora roku, więc może do końca przyszłego roku kolejarze skończą prace na odcinku między Wschodnią a Wawrem. Prace w stronę Otwocka zaczną więc najwcześniej w pierwszej połowie 2025 r. o ile inwestycja nie spowolni się z powodu kolejnego etapu prac na linii średnicowej, gdzie też już jest około roczna obsuwa. Może więc w okolicach 2028-30 roku wreszcie zakończą się wszystkie prace modernizacyjnej na linii z Otwocka do Zachodniej.

Wysyłając komentarz akceptujesz regulamin serwisu Przegląd Regionalny. MIKAWAS Sp. z o.o. z siedzibą w Piasecznie przy ul. Jana Pawła II 29A, jest administratorem twoich danych osobowych dla celów związanych z korzystaniem z serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania.
A
Agnieszka 06.03.2023 16:46
Jeszcze kilka lat i wszystko wróci do normalności :)

Wysyłając komentarz akceptujesz regulamin serwisu Przegląd Regionalny. MIKAWAS Sp. z o.o. z siedzibą w Piasecznie przy ul. Jana Pawła II 29A, jest administratorem twoich danych osobowych dla celów związanych z korzystaniem z serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania.
Reklama
Reklama
Reklama