Pasażerowie dojeżdżający do Warszawy nie mają lekko i często narzekają na opóźnienia na kolei i awarie. PKP Polskie Linie Kolejowe, zarządca infrastruktury kolejowej od kilku lat modernizuje m.in. linie kolejowe, co wpływa na ruch pociągów Szybkiej Kolei Miejskiej linii S1 czy Kolei Mazowieckich. Przewoźnicy ostrzegają, że szykują się kolejne poważne utrudnienia na kolei po stronie Wawra i Otwocka.
MARCOWA KOREKTA ROZKŁADU JAZDY
– W niedzielę, 12 marca wejdzie w życie korekta rozkładu jazdy, która będzie obowiązywać do 10 czerwca br. – informują Koleje Mazowieckie. – Najważniejsze zmiany wystąpią od 11 do 21 kwietnia. Związane one będą z ograniczeniem ruchu pociągów na linii średnicowej. W tych dniach przez linię średnicową będą realizowane po 3 pociągi w kierunku wschodnim i 3 w kierunku zachodnim w ciągu godziny – wyjaśnia przewoźnik. I dodaje: – W związku z tym część pociągów KM będzie kończyła bieg z pominięciem linii średnicowej. Pociągi z kierunku zachodniego zakończą swój bieg na stacji Warszawa Główna lub Warszawa Zachodnia, a z kierunku wschodniego, na stacji Warszawa Wschodnia, Warszawa Centralna lub Warszawa Stadion – wyjaśniają Koleje Mazowieckie.
UTRUDNIENIA OTWOCK – WAWER
Przewoźnik podkreśla, że w dalszym ciągu prowadzone są prace modernizacyjne stacji Warszawa Zachodnia, powodujące ograniczenia przepustowości oraz konieczność zachowania nocnych przerw technologicznych, podczas których nie odbywa się ruch pociągów w obrębie stacji. – W dniach 2-7 czerwca, z uwagi na prace przygotowawcze do włączenia nowej linii kolejowej, w stacji Warszawa Wawer nastąpi ograniczenie w ruchu pociągów – informują Koleje Mazowieckie. – Pociągi będą miały wydłużony czas przejazdu, a część z nich zostanie odwołana. W dniach 8-11 czerwca rozpoczną się zasadnicze prace związane z włączeniem nowej linii kolejowej w stacji Warszawa Wawer. Ruch pociągów na odcinku Warszawa Wawer – Warszawa Falenica zostanie wstrzymany (pociągi SKM Warszawa dojadą z Otwocka do stacji Warszawa Radość). Na odcinku Warszawa Wawer – Warszawa Falenica będzie kursować Zastępcza Komunikacja Autobusowa – wyjaśnia przewoźnik kolejowy.
CO DZIEJE SIĘ PRZY PKP WAWER?
Trwa budowa jednego z ostatnich etapów modernizacji linii kolejowej nr 7 (Warszawa – Otwock – Dęblin – Dorohusk ). Obecnie przebudowywany jest odcinek Warszawa Wschodnia Osobowa – Warszawa Wawer. Roboty przy PKP Wawer weszły w zaawansowaną fazę m.in. powoli, kończy się przebudowa kolektora na ulicy Kaczeńca. – Prace odbywają się przy utrzymaniu dwutorowego ruchu kolejowego, co zapewnia bajpas torowy na wysokości Warszawa Wawer – informuje Karol Jakubowski z zespołu prasowego PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. I dodaje, że budowane są nowe przejścia pod torami między Gocławkiem a Wawrem. Układane są szyny, podkłady i rozwieszana sieć trakcyjna. Na stacji kolejowej w Wawrze budowane jest przejście podziemne. Umocniono podłoże, ustawiane będą ściany i strop tunelu. – Na wiosnę zaplanowano przebudowę peronu. Wiata peronowa zostanie odrestaurowana – zapewnia Karol Jakubowski.
Na nowym PKP Warszawa Gocławek będzie przejście podziemne z pochylniami i schodami oraz dojściem na peron. Windy i schody ułatwią dostęp na wiadukt. – Natomiast na PKP Warszawa Olszynka Grochowska peron zostanie przebudowany, odremontowana zostanie wiata przystankowa. Będzie system dynamicznej informacji pasażerskiej. Kładka nad torami zostanie przebudowana i wyposażona w windy – informuje zespół prasowy PKP PLK. – Między Warszawą Wschodnią a Warszawą Olszynka Grochowska będzie nowy przystanek Warszawa Grochów w pobliżu szpitala na ul. Szaserów. Wybudowany zostanie peron wyspowy z wiatą. Będzie system informacji pasażerskiej. Kolej zapewni lepszy dojazd m.in. do osiedli i kliniki – wylicza PLK. Zakończenie tego (pierwszego) etapu prac planowane jest w tym roku, ale wiadomo już, że są opóźnienia w realizacji.
KIEDY ROZPOCZNIE SIĘ BUDOWA 4 TORÓW DO OTWOCKA?
Jak podkreśla PLK modernizacja odcinka od stacji Warszawa Wschodnia do stacji w Wawrze to także przebudowa istniejącego układu torów oraz dobudowa nowych. Poza tym pomiędzy Gocławkiem a Wawrem zostaną wybudowane dwa dodatkowe tory dla pociągów dalekobieżnych. Dzięki temu wykonawca przygotuje „wyjście” nowego układu torów od PKP Wawer do Otwocka, które będzie realizowane w kolejnym etapie. Kiedy? Nie ma jeszcze konkretnego terminu, ale roboty na odcinku Warszawa Wawer – Otwock (drugi etap) są zaplanowane w latach 2024-2026. Przejazdy kolejowo-drogowe w Radości, Falenicy, Michalinie i Józefowie zostaną zlikwidowane.
– Inwestycja na linii otwockiej za ponad 400 mln zł zwiększy dostępność linii o charakterze aglomeracyjnym i regionalnym. Cztery tory między Warszawą Wschodnią a Otwockiem umożliwią rozdzielenie ruchu aglomeracyjnego od dalekobieżnego – zapewnia PKP PLK.
Dla podróżnych dostępna jest strona inwestycji, gdzie między innymi publikowane są aktualne zdjęcia przedstawiające postęp prac: http://www.warszawa-lublin.pl
Napisz komentarz
Komentarze