Mieszkańcy od lat skarżą się na brak odpowiednich przejść dla pieszych na ul. Warszawskiej, zwłaszcza w okolicy stacji kolejowej w Otwocku. – W trakcie modernizacji linii kolejowej i peronów powstały podziemne tunele dla pieszych, umożliwiające wyjście ze stacji na parking przy ul. Warszawskiej. Niestety, drogowcy zaniedbali stworzenie właściwych przejść dla pieszych – tłumaczy pani Danuta, mieszkanka osiedla „Warszawska".
Pasów jak nie było, tak nie ma
Ten problem miała rozwiązać modernizacja fragmentu ul. Warszawskiej od ronda i ul. Kościelnej w kierunku Świdra. W ramach tej inwestycji zbudowano asfaltową, szeroką ścieżkę rowerową, ale przejścia dla pieszych raczej potraktowano po macoszemu. – Pasy są przy skrzyżowaniu ul. Warszawskiej i ul. Czaplickiego, gdzie prowadzą na parking przy stacji kolejowej. Natomiast drugie przejście, znajdujące się od strony ul. Kościelnej, jest najbardziej potrzebne, a mimo obietnic ze strony starostwa, dotychczas nie zrobiono tam normalnego przejścia. Pasów jak nie było, tak nie ma – komentuje pan Krzysztof, mieszkaniec osiedla przy ul. Czaplickiego.
Gdzie jest zebra?
Jeden z naszych Czytelników komentuje: – Gdzie są pasy? Z wózkiem nie ma możliwości przejścia, bo strach wchodzić na jezdnię. Jeden kierowca się zatrzyma, a inny nie – wyjaśnia mieszkaniec Otwocka. Inny Czytelnik dodaje: – Drogowcy powinni dokończyć budowę przejść dla pieszych na wysokości stacji kolejowej. Aktualnie nie da się bezpiecznie dotrzeć na peron. Trzeba przebiegać przez ulicę. Chociaż przeprowadzono remont, to dla pieszych praktycznie niewiele się zmieniło – zaznacza pan Łukasz.
ZDP wyjaśnia
O, to kiedy pojawią się pasy na ul. Warszawskiej od strony ul. Kościelnej, zapytaliśmy Zarząd Dróg Powiatowych. – W tym miejscu jest dobrze oświetlone i wygodne przejście dla pieszych, ale pasów nie ma i nie będzie. To jest typ tzw. przejścia sugerowanego, czyli takiego, gdzie infrastruktura jest dostosowana do potrzeb pieszego wraz z oświetleniem, ale bez zebry. W takich miejscach kierowca decyduje, czy przepuścić pieszego, czy nie – tłumaczy w rozmowie z „Przeglądem” Marcin Kasprzak, zastępca dyrektora Zarządu Dróg Powiatowych. I dodaje, że na przejściach sugerowanych pieszy nie ma pierwszeństwa.
AKTUALIZACJA (20 grudnia): Po tym, jak ukazał się nasz artykuł, sprawa jest szeroko komentowana w internecie. ZDP nie wyklucza, że w przyszłości jednak pojawi się oznakowane przejście dla pieszych. – Jeśli okaże się, że przejście sugerowane się nie sprawdza, to pojawią się pasy – zapewnia zastępca dyrektora Zarządu Dróg Powiatowych.
Co to jest przejście sugerowane?
Przypomnijmy, że od czerwca 2021 r. piesi przechodzący przez przejście dla pieszych mają pierwszeństwo już w momencie, gdy na nie wchodzą. Natomiast rozporządzenie Ministra Infrastruktury z czerwca 2022 r. wprowadziło kilka zmian, m.in. dodano określenie przejścia sugerowanego.
Według znowelizowanej ustawy Prawo o ruchu drogowym, przejście sugerowane to: „Nieoznakowane, dostosowane technicznie miejsce umożliwiające przekraczanie jezdni, drogi dla rowerów lub torowiska przez pieszych, które nie jest przejściem dla pieszych.”
Napisz komentarz
Komentarze