Reklama

Przygotowania do budowy 4 torów na trasie Wawer – Otwock

To ważna wiadomość dla pasażerów. Polskie Linie Kolejowe rozpoczęły przygotowania do modernizacji ostatniego odcinka linii kolejowej nr 7 pomiędzy Wawrem a Otwockiem. Jakie będą utrudnienia?
Przygotowania do budowy 4 torów na trasie Wawer – Otwock

Autor: Agnieszka Jaskulska

Zaczęły się już przygotowania terenu kolejowego pod inwestycję. Obecnie na wysokości Falenicy i Radości, porządkowany jest teren pod bezkolizyjne skrzyżowania m.in. usuwanie kolizji ziemnych oraz przenoszenie kanalizacji. Potem roboty będą realizowane stopniowo na poszczególnych przystankach kolejowych. Jak informowaliśmy w lutym br., wykonawca planuje rozpocząć główne prace za kilka miesięcy. 

Początek prac na linii kolejowej

– Planujemy, że wykonawca rozpocznie pierwsze prace od września tego roku. Przez pierwsze pół roku nie przewidujemy większych utrudnień w ruchu pociągów. W tym czasie będą budowane tymczasowe perony na stacji Warszawa Wawer i Warszawa Falenica oraz przejścia rozjazdowe w Międzylesiu – wyjaśnia Anna Znajewska-Pawluk z zespołu prasowego PKP Polskich Linii Kolejowych. – Przed rozpoczęciem głównych prac wykonamy na linii prace przygotowawcze. Przy ul. Patriotów 211 w Radości i przy ul. Bysławskiej w Falenicy rozpoczęły się rozbiórki budynków. W tych miejscach powstaną dwa z czterech bezkolizyjnych skrzyżowań, które zapewnią mieszkańcom bezpieczną komunikację. Przebudowujemy również kanalizację sanitarną między Aninem a Międzylesiem – przenosimy ją z terenu kolejowego na teren miejski pod jezdnię. Prace te umożliwią bezkolizyjną budowę dodatkowego toru. Wykonanie tych robót przed właściwą modernizacją skróci czas całego zadania. Roboty przygotowawcze, warte 20 mln zł netto, prowadzą firmy Trakcja i RACY – podkreśla Anna Znajewska-Pawluk. 

Zburzą obiekty handlowe

Budowa czterech torów to wielka inwestycja, która diametralnie odmieni miejski krajobraz. W ramach projektu zaplanowano wycięcie kilkunastu drzew oraz rozbiórkę 11 budynków znajdujących się wzdłuż linii kolejowej na wysokości PKP Falenica i PKP Radość, w tym:

  1. budynku handlowo-usługowego przy ul. Bysławskiej 104 (Falenica),
  2. budynku mieszkalnego przy ul. Bysławskiej 102 (Falenica),
  3. budynku handlowo-usługowego przy ul. Młodej 21 (Falenica),
  4. budynku handlowo-usługowego na rogu ul. Patriotów i Młodej (Falenica),
  5. budynku handlowo-usługowego przy ul. Młodej 19 (Falenica),
  6. budynku handlowo-usługowego przy ul. Patriotów 211 (Radość),
  7. budynku handlowo-usługowego przy ul. Panny Wodnej 46/48 (Radość),
  8. budynku handlowo-usługowego z częścią mieszkalną przy ul. Panny Wodnej 50 (Radość),
  9. budynku handlowo-usługowego przy ul. Izbickiej 10a (Radość),
  10. budynku handlowo-usługowego przy ul. Izbickiej 4 (Radość),
  11. budynku handlowo-usługowego przy ul. Izbickiej 5 (Radość).

Gdzie będą największe utrudnienia w Józefowie?

Prace inżynieryjne rozpoczną się po stronie wschodniej, czyli na wysokości ul. Sikorskiego w Józefowie, a największe utrudnienia przewidywane są na przyszły rok. – Podczas przebudowy torowiska na odcinku Wawer-Otwock wprowadzony zostanie ruch jednotorowy z tzw. „mijanką” w okolicach Falenicy – wyjaśnia Urząd Miasta Józefów. I dodaje, że w miejscach, gdzie będą prowadzone prace związane z budową przejść i przejazdów, wystąpi wiele utrudnień dla kierowców i pieszych, jednak zapewniono, że nie dojdzie do jednoczesnych utrudnień po obu stronach torów. – Największe trudności mogą wystąpić przy budowie tunelu na wysokości ulic Cichej i Matejki. Szczegółowe zmiany w organizacji ruchu będą zależały od wykonawcy inwestycji. Nie przewiduje się jednak całkowitego zamykania ulic, a jedynie ich okresowe zwężenie, co może wiązać się z ruchem wahadłowym na niektórych odcinkach – zapewnia józefowski ratusz. I dodaje, że mieszkańcy będą mieli zapewniony dojazd do swoich posesji przez cały czas trwania inwestycji.

Fot. Agnieszka Jaskulska

Wycinka drzew

Na potrzeby inwestycji PKP PLK nabyły część działki od Lasów Państwowych, położoną na rogu ulic Zagajnikowej i Patriotów w Wawrze. – Na tym terenie wybudowana zostanie podstacja trakcyjna oraz podziemny zbiornik rozsączający, które zagwarantują zasilanie dla ruchu kolejowego na nowych czterech torach – obejmujących przebudowę dwóch torów linii nr 7 oraz budowę dwóch torów linii nr 506. Drzewa z tego obszaru zostały usunięte przez Nadleśnictwo Celestynów – wyjaśnia Anna Znajewska-Pawluk. 

Cztery tory, nowe przystanki, mniej przejazdów

– Docelowo na odcinku między Wawrem a Otwockiem planujemy rozdzielenie ruchu pociągów dalekobieżnych od aglomeracyjnego. Zlikwidujemy cztery przejazdy kolejowe, a w zamian powstaną: tunel drogowy w Radości na ul. Panny Wodnej – Izbickiej, w Falenicy na ul. Walcowniczej – Bystrzyckiej, w Józefowie w okolicy ul. Cichej – Matejki oraz wiadukt drogowy na granicy Warszawy i Józefowa w ul. Werbeny – Brucknera – wylicza Anna Znajewska-Pawluk z PLK.  Wzdłuż torów na całym odcinku od PKP Wawer do tunelu w Świdrze zostaną zbudowane ekrany akustyczne o wysokości od 2 do 6 metrów.

Most na rzece Świder

Inwestor zapowiada budowę ośmiu przystanków kolejowych: Anin, Międzylesie, Radość, Miedzeszyn, Michalin, Józefów i Otwock Świder, a także modernizację stacji w Falenicy. – Na każdym z tych obiektów zostanie zainstalowany nowoczesny system informacji pasażerskiej. W planach jest również budowa 20 nowych przejść pod torami oraz przebudowa istniejącego przejścia na stacji w Falenicy – wyjaśnia Znajewska-Pawluk z PKP PLK. I dodaje też, że przebudowany zostanie stary most na rzece Świder. Oprócz dwóch dotychczasowych torów powstaną dwa nowe (łącznie na moście będą cztery tory – dwa z nich będą dla linii nr 506). – Zakończenie całej inwestycji planowane jest na 2028 rok – zapewnia PLK. 

Nowa kładka na stacji Olszynka Grochowska

Inwestor przypomina, że zakończył się etap prac na odcinku między stacją Warszawa Wschodnia a PKP Wawer. Dzięki budowie dwóch dodatkowych torów na trasie Gocławek – Wawer udało się oddzielić ruch aglomeracyjny od dalekobieżnego, co znacząco poprawiło przepustowość i bezpieczeństwo. W ramach inwestycji powstało pięć podziemnych przejść dla pieszych: dwa w rejonie PKP Gocławek oraz kolejne przy ulicach: Edisona, Skrzyneckiego i między IV a V Poprzeczną. Gruntownie przebudowano także przejście pod torami na PKP Wawer. Wszystkie obiekty wyposażono w schody, pochylnie lub windy, zapewniając wygodne i dostępne dojścia. Dodatkowo wybudowano dwa bezpieczne przejścia przez tory, prowadzące na teren Rezerwatu Przyrody Olszynka Grochowska. Z kolei przy PKP Olszynka Grochowska dotychczasowa kładka została zastąpiona nową, w pełni dostosowaną do potrzeb osób z ograniczoną mobilnością.

Fot. Agnieszka Jaskulska
Fot. Agnieszka Jaskulska
Fot. Agnieszka Jaskulska
 

Czytaj także:

 

Więcej o autorze / autorach:
Podziel się
Oceń

Napisz komentarz

Wysyłając komentarz akceptujesz regulamin serwisu Przegląd Regionalny. MIKAWAS Sp. z o.o. z siedzibą w Piasecznie przy ul. Jana Pawła II 29A, jest administratorem twoich danych osobowych dla celów związanych z korzystaniem z serwisu. Link do Polityki prywatności: LINK

Komentarze

x 15.04.2025 11:43
A co za zabytkowymi wiatami przystankowymi? Zostaną?

Wysyłając komentarz akceptujesz regulamin serwisu Przegląd Regionalny. MIKAWAS Sp. z o.o. z siedzibą w Piasecznie przy ul. Jana Pawła II 29A, jest administratorem twoich danych osobowych dla celów związanych z korzystaniem z serwisu. Link do Polityki prywatności: LINK