Mieszkańcy skarżą się na uciążliwe hałasy, które związane są z bliskością dróg S17 Warszawa-Garwolin i A2. Gmina nie ignoruje tych głosów, lecz zleca pomiary hałasu, by zbadać sprawę.
– Na zlecenie gminy wykonano kolejne pomiary poziomu hałasu związanego z drogami S17 i A2 w dziewięciu lokalizacjach. Skupione były w głównej mierze w rejonie drogi A2, dla której – mimo licznych skarg mieszkańców na uciążliwości hałasowe – dotychczas nie wykazano przekroczeń obowiązujących norm. Łącznie w latach 2022 i 2024 wykonaliśmy pomiary dla 31 punktów, z czego w przypadku ośmiu stwierdzono przekroczenia norm. Takie zestawienie danych pozwoliło zdobyć ogólną wiedzę na temat hałasu wzdłuż dróg szybkiego ruchu na terenie naszej gminy – czytamy na stronie urzędu.
Tropem hałasu
Gmina poinformowała, że poszczególne lokalizacje, które zostały przebadane, wybrano na podstawie takich kryteriów jak: wyniki poprzednich pomiarów wykonywanych przez gminę i inne organy, porowatość terenu (m.in. istnienie liściastych drzew pomiędzy punktem pomiarowym a źródłem hałasu), odległość punktu pomiarowego od źródła hałasu oraz możliwa ekspozycja miernika hałasu.
– Chcieliśmy również skontrolować ewentualne zmiany poziomu hałasu na przestrzeni lat oraz zobaczyć, jak kształtuje się w innej porze roku – dlatego w przypadku trzech punktów wykonaliśmy pomiar praktycznie w tych samych miejscach, co w 2022 r. Pomiary wykonano na przełomie marca i kwietnia (osiem punktów) oraz w maju (jeden punkt). Przekroczenia norm hałasu stwierdzono w dwóch punktach – poinformował urząd.
Punkty te to okolice Pięknej 54 w Majdanie i Nadrzecznej 40b w Wiązownej Kościelnej. Gmina przekazała wyniki pomiarów do Urzędu Marszałkowskiego, licząc że to przyspieszy montaż nowych ekranów akustycznych, które przyczynią się do wyciszenia huku z dróg szybkiego ruchu.
– Dnia 7 czerwca Marszałek Województwa wydał decyzję w sprawie ograniczenia oddziaływania akustycznego na środowisko drogi ekspresowej S2, stanowiącej Południową Obwodnicę Warszawy, na odcinku od węzła „Puławska” do węzła „Lubelska”. Na terenie gminy Wiązowna odcinek tej drogi obejmuje tylko niewielki fragment w obrębie Zagórza. Poprosiliśmy Urząd Marszałkowski o przesłanie skanu ww. decyzji w trybie dostępu do informacji publicznej, żeby dowiedzieć się, jakie obowiązki zostały nałożone na GDDKiA – jeszcze nie otrzymaliśmy odpowiedzi – poinformowała nas Joanna Sarnowska, Zastępca Naczelnika Wydział Planowania Przestrzennego.
Co z A2?
Mimo że przy drodze S17 wyniki wskazały na przekroczenie norm hałasu, przy A2 takich potwierdzeń nie uzyskano.
– Wyniki pomiarów akustycznych nie przyniosły jednak oczekiwanych przez nas dowodów na ponadnormatywny hałas wzdłuż trasy A2 w rejonie Izabeli i Michałówka. Mimo wyboru najbardziej prawdopodobnych miejsc wystąpienia przekroczeń, wybrania terminu bezlistnego oraz dość wysokiej wilgotności powietrza – wyniki nie przekroczyły norm hałasu przewidzianych polskim prawem. Oczywiście, biorąc pod uwagę pomierzony poziom dźwięku (miejscami blisko 60 dB), należy przyznać, że hałas jest na pewno odczuwalny i uciążliwy. Jednak brak dowodów na niezgodność poziomu dźwięku z normami, oznacza brak możliwości rozpoczęcia działań przez Marszałka Województwa w zakresie nakazania GDDKiA budowy nowych ekranów akustycznych – przyznaje urząd.
Podkreślono jednocześnie, że obie drogi przyczyniły się do pogrodzenia klimatu akustycznego w gminie, a mieszkańcy narażeni są na występowanie znacznego hałasu spowodowanego ruchem na drogach S17 i A2.
Napisz komentarz
Komentarze