Linie autobusowe L20 i L22 (ZTM) obsługują dużą liczbę pasażerów, w tym wielu uczniów, którzy codziennie dojeżdżają m.in. do otwockich liceów i techników. Linia L20 kursuje z Otwocka, przejeżdżając przez Śródborów, Świerk, Wolę Karczewską, Gliniankę i Czarnówkę, aż do Rzakty w gminie Wiązowna. Z kolei linią L22 można dojechać z centrum Otwocka przez Śródborów, Teklin, Wólka Mlądzka, Rudka i Radiówek – autobus kończy trasę przed Urzędem Gminy Wiązowna. W lipcu br. te linie mogą przestać kursować, ponieważ wygasa umowa z ZTM na ich obsługę. Dodatkowa, okazało się, że w tym roku utrzymanie tych dwóch linii będzie znacznie droższe, ponieważ samorząd będzie musiał zapłacić 14 zł za jeden wozokilometr. Dlatego zaczęto analizować sytuację i szukać alternatywnych rozwiązań.
Porozumienie z Otwockiem
Pojawiła się nowa propozycja, nad którą obecnie debatują radni Wiązowny i Otwocka – dotyczy ona zawarcia porozumienia międzygminnego, które pozwoli Otwockowi przejąć organizację lokalnego transportu publicznego od gminy Wiązowna. To rozwiązanie jest korzystniejsze finansowo dla samorządu. – Dzięki temu linie L20 i L22 będą obsługiwane wspólnie z Otwockiem, a linia L50, kursująca z Józefowa do Wiązowny, będzie zarządzana przez związek powiatowo-gminny – wyjaśnia wójt gminy Wiązowna, Janusz Budny. – Ogłoszono także przetarg na wynajem 9 autobusów, które będą obsługiwane przez Otwock – dodaje wójt. I podkreśla również, że gmina postara się, aby nowe rozwiązanie weszło w życie od 1 sierpnia, zapewniając mieszkańcom ciągłość kursowania linii „L”. Rada Gminy Wiązowna jednogłośnie przyjęła uchwałę dotyczącą porozumienia z Otwockiem.
Przetarg na wynajem autobusów
Projekt był także omawiany podczas ostatniej Komisji Inwestycji i Gospodarki w Otwocku. Naczelniczka otwockiego wydziału gospodarki komunalnej, Karolina Wojnicz poinformowała radnych, że obecnie jest ogłoszony przetarg na wynajem autobusów, które będą obsługiwały te dwie linie „L”. Otwock planuje wynająć dziewięć niskopodłogowych autobusów z silnikami diesla – razem z kierowcami. Miasto nie stawia na zakup, a na leasing usług przewozowych. Umowa ma obowiązywać przez trzy lata: od lipca 2025 do końca lipca 2028 i obejmie krajowy transport drogowy.
Naczelniczka wydziału gospodarki komunalnej tłumaczy, że przetarg ma się zakończyć na początku maja, ale może się on przedłużyć ze względu na liczne pytania od potencjalnych wykonawców. Po wyłonieniu wykonawcy, podpisane zostanie porozumienie dotyczące m.in. rozliczeń za wozokilometry. – Linie L20 i L22 zostaną włączone do bezpłatnej komunikacji miejskiej w Otwocku – zapewnia naczelniczka. I podkreśla, że późniejsze decyzje, takie jak te dotyczące infrastruktury czy rozkładu jazdy, będą podejmowane wspólnie z gminą. Jednak nie planuje się rewolucji na trasach ani w rozkładzie jazdy autobusów, ponieważ, jak tłumaczy naczelnik, linie L20 i L22 są obecnie dobrze dostosowane do potrzeb pasażerów. Ewentualne korekty tras lub rozkładów będą wprowadzane jedynie na podstawie uwag i wniosków mieszkańców, aby usprawnić ich funkcjonowanie, tak jak to było w przypadku otwockich linii M1 i M2 (powstała nowa – M3).
Sprawa przyszłości linii autobusowych L20 i L22 trafi także na sesję Rady Miasta Otwock.
(1).jpg)
.jpg)
Napisz komentarz
Komentarze