Dawny budynek przystanku kolejki wąskotorowej przy ul. Wawerskiej 31 w Józefowie wkrótce zyska nowe życie. Władze miasta, wychodząc naprzeciw potrzebom młodzieży i organizacji pozarządowych, planują przekształcić go w „Stację Integrację” – przestrzeń sprzyjającą współpracy, rozwojowi kreatywności i integracji różnych grup społecznych.
– Powstanie tu centrum aktywności dla młodzieży i społeczności lokalnej – mówi burmistrz Marek Banaszek. Na „Stacji Integracji” będą organizowane m.in. warsztaty artystyczne, filmowe, fotograficzne, grafiki komputerowej, spotkania edukacyjne, turystyczne, historyczne, wydarzenia kulturalne i społeczne. W poprzednich latach wykonano dokumentację i inwestycja miała rozpocząć się w 2022 roku, ale dopiero w tym roku uda się zrealizować projekt. Miasto jeszcze nie ogłosiło przetargu, ale w budżecie na 2025 roku zabezpieczono na realizację projektu 1 mln zł.
Historyczny budynek z nowoczesnym akcentem
Projekt zakłada modernizację i rozbudowę budynku dawnej stacji, co nie jest łatwym zadaniem ze względu na ograniczenia przestrzenne działki. – Obiekt ma niespełna 50 m 2. Konieczna jest zatem jego rozbudowa, którą z kolei ogranicza mała powierzchnia i wąski kształt działki. Pierwszą propozycją było dobudowanie skrzydła w kształcie wagonu kolejowego. W wyniku konsultacji i uwag zgłoszonych przez radnych i mieszkańców opracowano również drugą koncepcję, w której nowe skrzydło ma kształt lekkiego parterowego, nowoczesnego pawilonu z dużymi płaszczyznami szkła, tak aby nie zasłaniało i nie dominowało nad budynkiem „Stacji Integracji”. Obok niego ma powstać park kieszonkowy z przystankiem dla rowerów i dostępem do toalety publicznej.
Wszystkie propozycje bazują na wspólnej idei – zachowaniu historycznego kontekstu budynku, a jednocześnie nadaniu mu nowoczesnej funkcji. „Stacja Integracja” to symboliczne połączenie przeszłości z przyszłością.
Ostatni pociąg…
Budynek stacji kolejki wąskotorowej, zaprojektowany przez inż. Konstantego Sylwina Jakimowicza, był jednym z wielu na odcinku Wawer-Otwock. Był to murowany, otynkowany obiekt osadzony na kamiennej podmurówce, z przylegającą werandą – poczekalnią. Dach pokryty był czerwoną ceramiczną dachówką. Kolejka Jabłonowska rozpoczęła kursowanie na trasie Wawer-Karczew w 1914 roku, a jej działalność zakończyła się w 1963 roku. Budynek przetrwał do dziś i powoli niszczeje, ale wciąż stanowi cenny element dziedzictwa historycznego, który po rewitalizacji, dostanie drugie życie.
Napisz komentarz
Komentarze