Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA) planuje budowę wschodniego odcinka Obwodnicy Aglomeracji Warszawskiej (w część obwodnicy będzie wchodziła nowa autostrada, oznaczona jako A50). Proponowany przebieg trasy obwodnicy warszawskiej ma obejmować tereny powiatu otwockiego m.in. Wiązownę, Karczew, Celestynów, Otwock i Kołbiel.
Protesty mieszkańców i samorządów
Warianty projektowanej drogi budzą kontrowersje wśród mieszkańców i samorządów, którzy obawiają się negatywnego wpływu inwestycji na środowisko, zabudowę mieszkaniową oraz tereny chronione, takie jak Mazowiecki Park Krajobrazowy, Dolina Środkowego Świdra czy Rezerwat rzeki Świder. W szczególności, planowany przebieg trasy przez miejscowości Glinki (gmina Karczew), Malcanów (gmina Wiązowna) oraz w pobliżu Narodowego Centrum Badań Jądrowych w Otwocku budzi zastrzeżenia ze względu na potencjalne podziały społeczności lokalnych, oraz ryzyko zakłócenia działalności instytucji naukowych. W poprzednich latach Rada Powiatu Otwockiego wniosła o uwzględnienie istniejącego przebiegu drogi krajowej nr 50, z wykorzystaniem węzła „Kołbiel” i obwodnicy Góry Kalwarii, jako alternatywnego rozwiązania, które minimalizowałoby ingerencję w tereny zabudowane i chronione. Dodatkowo postulowano zastosowanie rozwiązań technologicznych niwelujących hałas oraz dokładną analizę wpływu inwestycji na środowisko naturalne. Warszawska obwodnica będzie jedną z największych inwestycji drogowych w Polsce.
Na jakim etapie jest realizacja?
Niedawno Minister Infrastruktury Dariusz Klimczak podpisał program inwestycji dotyczący przeprowadzenia prac dla brakującego, północno-wschodniego odcinka Obwodnicy Aglomeracji Warszawskiej. – Oznacza to, że mamy przyznane finansowanie i możemy rozpocząć przygotowania do ogłoszenia przetargu – informuje Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad.
Obwodnica coraz bliżej naszego regionu
Fragment trasy, który domknie ring wokół Warszawy, od dawna budzi zainteresowanie naszych Czytelników. Choć dokładny przebieg trasy nie został jeszcze określony, wiadomo, że będzie ona prowadziła przez powiaty otwocki, piaseczyński i grodziski. Nie jest wykluczone, że jeden z wariantów będzie przebiegał w pobliżu Otwocka i Góry Kalwarii.
Najpierw konsultacje, potem decyzje
Zanim ruszą prace, GDDKiA musi przejść przez szereg formalności. Pierwszym krokiem będzie zebranie wstępnych informacji od samorządowców – wójtów, burmistrzów i prezydentów miast z terenów, przez które może przebiegać obwodnica. Ich opinie mogą zostać uwzględnione w założeniach przetargowych. Następnie rozpoczną się prace nad studium środowiskowym, w ramach którego projektanci przeanalizują różne warianty przebiegu trasy.

Cztery warianty przebiegu obwodnicy
Rozważane są cztery warianty przebiegu trasy. Trzy z nich zakładają poprowadzenie drogi po nowym śladzie, natomiast czwarty opiera się na maksymalnym wykorzystaniu istniejącej drogi krajowej nr 50. – Efektem prac będzie wybór wariantu najkorzystniejszego pod względem społecznym, środowiskowym i ekonomicznym, który połączy się z planowaną zachodnią częścią obwodnicy i od wschodu ominie Warszawę – informuje Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad. Początek i koniec analizowanego odcinka wyznacza droga ekspresowa S7 – zarówno na północy, jak i na południu aglomeracji. Przetarg na prace przygotowawcze ma zostać ogłoszony jeszcze w 2025 roku.
Konsultacje z mieszkańcami
Arkusze z wariantem trasy opartym na istniejącej drodze krajowej nr 50 trafiły już do samorządów za pośrednictwem biur projektowych. Teraz gminy mają przekazać GDDKiA informacje, które drogi w rejonie inwestycji mają status publiczny, a które są drogami wewnętrznymi. Po zebraniu tych danych projektanci przygotują jednolite materiały dla wszystkich czterech wariantów.
Następnie rozpoczną się konsultacje społeczne – w drugim półroczu tego roku mieszkańcy, samorządy, instytucje i organizacje społeczne będą mogli zgłaszać opinie i uwagi. GDDKiA zapowiada, że w każdej gminie objętej inwestycją odbędą się spotkania z mieszkańcami. Będzie to istotny etap, ponieważ realne sugestie mogą zostać uwzględnione w ostatecznym projekcie trasy.
Czytaj także:
Napisz komentarz
Komentarze