Po tym, jak prywatny przewoźnik MiniBus przestał kursować m.in. do Warszawy, mieszkańcy powiatu otwockiego zaczęli mieć poważne problemy, aby dotrzeć do pracy, szkoły, przychodni czy z jednej strony miasta na drugą. Pasażerowie od dawna narzekają, że kolej, która często zawodzi, czy autobusy „L” to za mało. Nie tylko Otwock, Wiązowna, czy Karczewa stara się zapewnić mieszkańcom dojazd m.in. do stacji kolejowej. Józefów jest jednym z samorządów, które najwięcej dokłada do utrzymania autobusów linii: 702, L50, nocnego N72, a także do pociągów Szybkiej Kolei Miejskiej i Kolei Mazowieckich. W poprzednim roku samorząd wydał na komunikację zbiorową około 3,6 mln zł, a w tym roku będzie to znacznie większa kwota, bo spore podwyżki szykuje Zarząd Transportu Miejskiego, zwłaszcza w kwestii linii autobusowych.
Koszty rosną z każdym rokiem
– W minionym roku na linię autobusową 702 i N72 Józefów wydał ponad 350 tys. zł, uwzględniając 13-procentowy wzrost stawki za wozokilometr. Natomiast dopłata do kursowania pociągów SKM i KM to ponad 2,1 mln zł – mówi Krystyna Olesińska, rzeczniczka prasowa urzędu miasta. I dodaje, że w związku z tym, że przewoźnik wprowadził m.in. nowoczesny tabor na szyny, w poprzednim roku stawka za przejechany jeden kilometr wzrosła o 14 proc. – Józefów płaci ponad 30 proc. całej kwoty, jaką za kursowanie SKM i KM ponoszą wszystkie gminy powiatu otwockiego – zaznacza Krystyna Olesińska. Drugim miastem, które najwięcej dokłada do kursowania pociągów, jest Otwock.
Rzeczniczka prasowa dodaje, że na linię autobusową L50, która kursuje od maja 2022 roku, Józefów wydał ponad 444 tys. zł (w lipcu wzrosła opłata za wozokilometr o 19 proc.). Koszt związany z Biletem Metropolitalnym to ponad 577 tys. zł. – Do tego dochodzi konserwacja infrastruktury przystankowej, na który miasto wydało ponad 24 tys. zł – wyjaśnia rzeczniczka prasowa urzędu.
Pięć dodatkowych kursów w godzinach szczytu
Mimo wzrastających kosztów związanych z zapewnieniem komunikacji miejskiej józefowski ratusz planuje jej dalszy rozwój i prowadzi rozmowy z ZTM oraz gminą Wiązowna w sprawie wprowadzenia kilku dodatkowych kursów L50. – W godzinach porannego i popołudniowego szczytu autobus linii L50 miałby dojeżdżać do Falenicy – wyjaśnia Krystyna Olesińska. I zdradza, że wiele wskazuje, że już od lutego L50 będzie kursowało trzy razy rano i dwa razy po południu na trasie od gminy Wiązowna przez Józefów do Falenicy. Dzięki temu nie tylko mieszkańcy Wiązowny, ale przede wszystkim ul. Wiązowskiej będą mieli możliwość dotarcia do stacji kolejowej w Józefowie lub Falenicy.
Kursy Wiązowna – Józefów – Falenica
Jak ma kursować L50 pomiędzy Wiązowną a Falenicą? Planowana trasa przejazdu autobusu: KĄCK gmina Wiązowna – [...] – JÓZEFÓW: Piłsudskiego – WARSZAWA: Patriotów – Młoda – Derkaczy – Bysławska – PKP Falenica – Patriotów – Józefów: Piłsudskiego – Wyszyńskiego – PKP JÓZEFÓW. Koszty związane z utrzymaniem dodatkowych kursów będą ponosiły dwa samorządy: Józefów i Wiązowna.
Czy przedłużą linię 521?
Część mieszkańców chciałaby, aby przedłużono linię 521 do powiatu otwockiego. Józefów o to zapytał ZTM, które nie widzi takiej potrzeby. – Należy unikać dublowania trakcji szynowych liniami autobusowymi ze względu na wysokie koszty takiego rozwiązania – informuje ZTM w odpowiedzi do urzędu miasta. – W związku z tym propozycja wydłużenia trasy linii 521 do Józefowa nie znajduje uzasadnienia. Komunikacja kolejowa stanowi podstawę obsługi komunikacyjnej miejscowości leżących na trasie linii kolejowej nr 7. Linia 521 jest linią miejską, której zadaniem jest obsługa przystanków na terenie Warszawy wzdłuż ulicy Patriotów – wyjaśnia ZTM.
Z centrum przez Most Południowy?
Józefowski ratusz analizował również możliwość uruchomienia nowej linii autobusowej z Józefowa na drugą stronę Wisły przez Most Południowy do Ursynowa czy Wilanowa, tak aby mieszkańcy mogli dotrzeć np. do najbliższej stacji metra. W tej sprawie urząd kontaktował się z ZTM. – Podróż z Józefowa do południowych dzielnic Warszawy po lewej stronie Wisły zapewnia przejazd pociągiem do PKP Miedzeszyn lub linią 702 do przystanku Przewodowa i przesiadka do linii autobusowej 319, która obecnie ma znaczne rezerwy podaży miejsc – odpowiada urzędowi ZTM. – Biorąc to pod uwagę występujące problemy kadrowe u operatorów w grupie kierowców, a także ograniczenia finansowe, nie znajdujemy uzasadnienie dla tworzenia nowej bezpośredniej linii autobusowej w tej relacji – zaznacza ZTM.
Linia Karczew-Falenica
O nowej powiatowej linii autobusowej, która ma kursować dawną trasą MiniBusa (wzdłuż torów) informowaliśmy pod koniec ubiegłego roku. Władze powiatu otwockiego wspólnie Józefowem, Otwockiem i Karczewem planują uruchomić nową linię autobusową na trasie Karczew-Otwock-Józefów-Warszawa. Na razie nie wiadomo, jak będzie wyglądał rozkład jazdy linii Karczew-Falenica, ale ma być dostosowany do porannego i popołudniowego szczytu.
Napisz komentarz
Komentarze