Reklama

Rewitalizacja zabytkowego mostu kolejki wąskotorowej nad rzeką Świder. Szczegóły projektu

Zabytkowy most z 1912 roku zyska nowe życie. Ta inwestycja łączy dwa miasta. Jak Otwock i Józefów przywrócą dawny blask historycznej przeprawie?
Rewitalizacja zabytkowego mostu kolejki wąskotorowej nad rzeką Świder. Szczegóły projektu

Autor: Agnieszka Jaskulska

Zabytkowy most kolejki wąskotorowej nad rzeką Świder powstał w 1912 roku – był częścią linii Jabłonowskiej Kolei Dojazdowej, która odegrała istotną rolę w lokalnym transporcie. Mimo że kolejka przestała kursować w 1963 roku, most przetrwał do dziś, wpisał się w krajobraz rzeki i nadal jest obecny w życiu mieszkańców. Jak podkreślają otwockie władze most, jest ważnym punktem na mapie lokalnej rekreacji. Choć przeprawa od dawna jest zamknięta dla ruchu samochodowego, mostem nadal można swobodne przechodzić pieszo lub przejechać rowerem, bo przeprawa, łączy dwa miasta – Otwock i Józefów. Po jednej stronie znajduje się otwocka plaża miejska, a po drugiej – józefowski park rekreacyjny, tworząc spokojne miejsce wypoczynku nad wodą i to nie tylko latem. 

Inwestycja dwóch miast

Została już wykonana dokumentacja projektowa, która została uzgodniona z Wojewódzkim Konserwatorem Zabytków i wkrótce most dawnej kolejki wąskotorowej będzie zmodernizowany. Koszt inwestycji to ponad 7 mln zł, a jej realizację sfinansują dwa samorządy: Otwock (4,5 mln zł) i Józefów (2,5 mln zł). – W tegorocznym budżecie zabezpieczyliśmy fundusze na remont mostu nad rzeką Świder – mówią nam pracownicy Urzędu Miasta Józefów. I dodają również, że przetarg na wykonanie prac ogłosi Otwock, który także zabezpieczył w tegorocznym budżecie pieniądze na remont zabytkowego mostu na rzece. 

Fatalny stan mostu i koryta rzeki

Most dawnej kolejki to sześcioprzęsłowy, żelbetowy obiekt, który znajduje się w Rezerwacie Świder. – Obecny stan mostu i koryta rzeki znacznie odbiega od pierwotnego. Koryto zostało zdegradowane z powodu braku odpowiedniej konserwacji. Zwalone drzewa przed mostem stworzyły tam odsypisko, które skierowało nurt rzeki w stronę lewego brzegu. Część kamiennych umocnień wokół filarów została zniszczona, a w pobliżu mostu, w jego świetle, na odsypisku wyrosły drzewa, które obecnie osiągnęły już znaczne rozmiary i część drzew zostanie wycięta, zwłaszcza te zagrażające konstrukcji mostu – czytamy w dokumentacji projektowej. 

Przed lewym przęsłem mostu kiedyś utworzono próg piętrzący na fundamentach (zalegalizowane urządzenie wodne). Ten próg finalnie prowadzi do intensywnej erozji dennej w tym przęśle. Jest to jedyne przęsło, przez które wody mogą przepływać pod mostem. Woda, spływając z progu z dużą energią, powoduje, że w tym miejscu pod mostem utworzył się bystrotok o głębokości niemal 2 m.

Modernizacja i wycinka drzew

Inwestycja będzie zrealizowana etapami. Na początek uporządkowany zostanie teren wokół mostu, obejmujący m.in. oczyszczenie koryta rzeki z drzew i krzewów (około 10 m w górę i w dół rzeki), a także wzmocnienie podpór. Zdemontowana zostanie stara nawierzchnia i balustrady. Kolejnym etapem będą prace naprawcze konstrukcji mostu, remont płyty pomostu oraz dojazdów. Potem wykonawca zrobi nowe schody, nawierzchnię na moście i zamontuje nowe balustrady. 

Prawie nowy, ale z historycznym charakterem

Podczas remontu zachowany zostanie historyczny charakter mostu, a po zakończeniu prac stanie się on bezpiecznym i nowoczesnym ciągiem pieszo-rowerowym. Całość zostanie również odpowiednio podświetlona na górnej części mostu, z zachowaniem ostrożności, by uniknąć zanieczyszczenia światłem w rezerwacie – oświetlenie nie będzie umieszczone pod mostem.

Most z czasów, kiedy kursowała kolejka. Fot. Materiały projektanta 
Fot. AJ
Fot. AJ
Fot. AJ
Fot. AJ
Fot. AJ
Fot. AJ
Fot. AJ
Fot. AJ
Fot. AJ
Fot. AJ
Fot. AJ

 

Czytaj także:

Więcej o autorze / autorach:
Podziel się
Oceń

Napisz komentarz

Wysyłając komentarz akceptujesz regulamin serwisu Przegląd Regionalny. MIKAWAS Sp. z o.o. z siedzibą w Piasecznie przy ul. Jana Pawła II 29A, jest administratorem twoich danych osobowych dla celów związanych z korzystaniem z serwisu. Link do Polityki prywatności: LINK

Komentarze