Reklama

Przebudowa linii kolejowej Wawer-Józefów-Otwock. Co się zmieni w Józefowie?

W tym tygodniu odbyło się spotkanie władz Józefowa z przedstawicielami PKP PLK, dotyczące budowy czterech torów do Otwocka. Co zmieni się w Wawrze, Falenicy i Józefowie?
Przebudowa linii kolejowej Wawer-Józefów-Otwock. Co się zmieni w Józefowie?

Autor: Agnieszka Jaskulska

Kolej przygotowuje się do ostatniego etapu modernizacji linii kolejowej nr 7 w naszych okolicach. Chodzi o odcinek Wawer – Otwock, gdzie powstaną m.in. cztery tory. To wiąże się z wycinką kilkunastu tysięcy drzew i krzewów oraz rozbiórką 11 obiektów: 

  • budynku handlowo-usługowego przy ul. Bysławskiej 104 (Falenica),
  • budynku mieszkalnego przy ul. Bysławskiej 102 (Falenica),
  • budynku handlowo-usługowego przy ul. Młodej 21 (Falenica),
  • budynku handlowo-usługowego na rogu ul. Patriotów i Młodej (Falenica),
  • budynku handlowo-usługowego przy ul. Młodej 19 (Falenica),
  • budynku handlowo-usługowego przy ul. Patriotów 211 (Radość),
  • budynku handlowo-usługowego przy ul. Panny Wodnej 46/48 (Radość),
  • budynku handlowo-usługowego z częścią mieszkalną przy ul. Panny Wodnej 50 (Radość),
  • budynku handlowo-usługowego przy ul. Izbickiej 10a (Radość),
  • budynku handlowo-usługowego przy ul. Izbickiej 4 (Radość),
  • budynku handlowo-usługowego przy ul. Izbickiej 5 (Radość).

Spotkanie w Józefowie

W środę, 29 stycznia, z inicjatywy Rady Miasta Józefowa odbyło się kolejne spotkanie z przedstawicielami PKP PLK w sprawie rozpoczynającej się modernizacji linii kolejowej. Inwestycja budzi od lat wiele emocji wśród mieszkańców, szczególnie w związku z budową ekranów akustycznych, które zdaniem lokalnej społeczności mogą oszpecić okolicę i podzielić miasto. – Plany modernizacji linii kolejowej obejmują budowę trzeciego i czwartego toru, przebudowę peronów, rewitalizację wiat, oraz budowę różnych infrastrukturalnych obiektów w Józefowie. Przejścia podziemne w tym pochylnie i windy będą monitorowane – podkreśla Urząd Miasta Józefów. I wylicza, że w ramach inwestycji powstaną:

  • wiaduktu dla samochodów i ciągu pieszo-rowerowego na wysokości ulic Brucknera-Werbeny,
  • dwóch podziemnych przejść dla pieszych (z pochylniami) przy PKP Michalin,
  • tunelu dla samochodów i drogi rowerowej na wysokości ulic Cicha-Matejki (ukośnie w stosunku do torów),
  • przejścia podziemnego dla pieszych na wysokości ulic Cicha-Matejki (prostopadle w stosunku do torów) – po jednej stronie zakończone windą, po drugiej pochylnią,
  • dwóch podziemnych przejść dla pieszych (jedno z pochylnią, a drugie z windą) na PKP Józefów,
  • ciągu pieszo-rowerowego pod torami na wysokości „starej Wiązowskiej” (obecnie ul. Wroniej).

Ekrany od Wawra do Otwocka

– Wzdłuż torów na całym odcinku od PKP Wawer do tunelu w Świdrze zostaną zbudowane ekrany akustyczne o wysokości od 2 do 6 metrów – wyjaśnia józefowski ratusz. I tłumaczy, że ekrany akustyczne wzdłuż torów będą częściowo obsadzone roślinnością, a ich budowa wynika z analizy akustycznej przeprowadzonej przez PKP PLK. – Na trasie przewidywane jest kursowanie 200 pociągów dziennie, z prędkościami do 160 km/h dla pociągów dalekobieżnych i 120 km/h dla podmiejskich. Zwiększenie prędkości nie wpłynie na szybszy dojazd do Warszawy, ponieważ liczba przystanków nie ulegnie zmianie, ale przewoźnicy zyskają możliwość zwiększenia częstotliwości kursów pociągów podmiejskich – tłumaczy ratusz. Dzięki ekranom ma być ciszej w okolicy. 

Wnętrze obiektu kolejowego w Józefowie. Fot. Agnieszka Jaskulska 

Na jakim etapie jest przygotowanie inwestycji?

– Prawdopodobnie do końca tego roku nie odczujemy żadnych utrudnień związanych z inwestycją. Przewidywany termin rozstrzygnięcia przetargu to lipiec 2025 roku, a dopiero po tym czasie rozpoczną się prace związane z realizacją inwestycji. Pierwsze pół roku będą stanowiły prace przygotowawcze, które nie powinny być uciążliwe dla mieszkańców – wyjaśnia urząd miasta. I dodaje, że cała modernizacja linii kolejowej ma potrwać około 3 lata.

Urzędnicy tłumaczą, że na trasie Wawer – Otwock przewidziano wybudowanie 21. przejść podziemnych (w tym również modernizacja istniejącego przejścia w Falenicy) oraz czterech przejazdów kolejowych. – W pierwszej kolejności realizowane będą roboty w okolicach stacji Falenica związane z przygotowaniem do budowy tunelu w Wawrze po stronie wschodniej – zaznacza Urząd Miasta Józefów. 

Gdzie będą największe utrudnienia w Józefowie?

Prace inżynieryjne rozpoczną się po stronie wschodniej, czyli na wysokości ul. Sikorskiego w Józefowie, a największe utrudnienia przewidywane są na przyszły rok. – Podczas przebudowy torowiska na odcinku Wawer-Otwock wprowadzony zostanie ruch jednotorowy z tzw. „mijanką” w okolicach Falenicy – wyjaśnia urząd miasta. I dodaje, że w miejscach, gdzie będą prowadzone prace związane z budową przejść i przejazdów, wystąpi wiele utrudnień dla kierowców i pieszych, jednak zapewniono, że nie dojdzie do jednoczesnych utrudnień po obu stronach torów. – Największe trudności mogą wystąpić przy budowie tunelu na wysokości ulic Cichej i Matejki. Szczegółowe zmiany w organizacji ruchu będą zależały od wykonawcy inwestycji. Nie przewiduje się jednak całkowitego zamykania ulic, a jedynie ich okresowe zwężenie, co może wiązać się z ruchem wahadłowym na niektórych odcinkach – zapewnia józefowski ratusz. I dodaje, że mieszkańcy będą mieli zapewniony dojazd do swoich posesji przez cały czas trwania inwestycji.

Co ostatnio zmieniono w projekcie?

– W porównaniu do wcześniejszych wersji projektów, w obecnej uwzględniono nasadzenia bylin i roślin pnących wzdłuż ekranów akustycznych. Zostały one dodane na wniosek miasta, które, jak przypomniał burmistrz Marek Banaszek, już wcześniej zobowiązało się do pielęgnacji tej roślinności. Poza tym teraz także precyzyjne określono zakres remontu poczekalni na peronach w Józefowie i Michalinie. Pomieszczenia te będą dostępne dla pasażerów i wyposażone w toalety – wyjaśnia Urząd Miasta Józefów. 

Czy będą parkingi?

Ze względu na rozmiar inwestycji – cztery tory, podziemne sieci, odwodnienia liniowe oraz ekrany akustyczne – nie będzie możliwości utrzymania istniejących parkingów „P+R” przy przystankach kolejowych, z powodu wąskiego pasa kolejowego na terenie Józefowa. – Kwestia parkingów nie została jeszcze jednoznacznie rozwiązana. Choć plany inwestycyjne przewidują niewielką przestrzeń między ekranami a krawędzią pasa drogowego, teoretycznie nadającą się do zagospodarowania na miejsca parkingowe, to inwestycja kolejowa nie obejmuje ich budowy – podkreśla Urząd Miasta Józefów. I dodaje, że na chwilę obecną, PKP wstępnie zaakceptowało lokalizację równoległych miejsc postojowych z chodnikiem przy ul. Piłsudskiego i ul. Sikorskiego, w pobliżu PKP Józefów. Miasto wciąż czeka na decyzję dotyczącą lokalizacji parkingów przy przystanku PKP Michalin. Niewykluczone, że parkingi powstaną po zakończeniu modernizacji linii kolejowej. Józefowski ratusz otrzymał zapewnienie od kolei, że po zakończeniu modernizacji będzie możliwa budowa dodatkowych miejsc parkingowych na płytach nośnych, które pokryją podziemne zbiorniki odwodnieniowe. Zostaną one zlokalizowane przy ul. Piłsudskiego (działka między numerami 70a i 74a) oraz na rogu ul. Sikorskiego i ul. Matejki. 

Kiedy rozpocznie się budowa 4 torów?

Jeden z uczestników spotkania zapytał, dlaczego procedura przetargowa trwa tak długo. Przedstawiciele PLK wyjaśnili, że do tej pory otrzymali ponad 900 zapytań o różnym stopniu szczegółowości związanych z ofertą, na które muszą udzielić odpowiedzi przed ogłoszeniem przetargu. – PLK planuje rozpoczęcie inwestycji w II/III kwartale 2025 roku. Inwestycja rozpocznie się od prac przygotowawczych, takich jak usuwanie kolizji ziemnych, a następnie kolejno przeniesiemy się na stacje i przystanki – zapewniają Polskie Linie Kolejowe. Urząd Miasta Józefów dodaje, że pierwsze pół roku będą stanowiły prace przygotowawcze, które nie powinny być uciążliwe dla mieszkańców. Modernizacja linii kolejowej ma potrwać około 3 lat, czyli w 2028 roku.

Józefów. Fot. Agnieszka Jaskulska
PKP Józefów. Fot. Agnieszka Jaskulska
PKP Falenica. Fot. Agnieszka Jaskulska
Torowisko w Aninie. Fot. Agnieszka Jaskulska
Nowe tory przy PKP Wawer. Fot. Agnieszka Jaskulska
PKP Świder. Fot. Agnieszka Jaskulska
PKP Świder. Fot. Agnieszka Jaskulska
Przejazd w Józefowie. Fot. Agnieszka Jaskulska
Przejazd w Falenicy. Fot. Agnieszka Jaskulska
Przejazd w Michalinie. Fot. Agnieszka Jaskulska
Część obiektów będzie wyburzona lub przeniesiona. PKP Anin. Fot. Agnieszka Jaskulska

Czytaj także:

Więcej o autorze / autorach:
Podziel się
Oceń

Napisz komentarz

Wysyłając komentarz akceptujesz regulamin serwisu Przegląd Regionalny. MIKAWAS Sp. z o.o. z siedzibą w Piasecznie przy ul. Jana Pawła II 29A, jest administratorem twoich danych osobowych dla celów związanych z korzystaniem z serwisu. Link do Polityki prywatności: LINK

Komentarze

Reklama
Reklama
Reklama