Reklama

Rewitalizacja zabytkowego ratusza w Otwocku. Od willi do siedziby magistratu [FOTO]

W Otwocku znajduje się wiele zabytkowych budynków, z których niektóre niestety ulegają zniszczeniu. Jednakże niektóre mają szansę na modernizację, jak na przykład ratusz otwocki.
Rewitalizacja zabytkowego ratusza w Otwocku. Od willi do siedziby magistratu [FOTO]
Magistrat od dekad nie był remontowany i dosłownie zaczął się sypać. Obecnie do ratusza nie można wchodzić od strony ulicy.

Autor: Agnieszka Jaskulska

Zabytkowy ratusz w Otwocku to ceglany budynek, który znajduje się w dawnej willi wybudowanej w latach 80. XIX wieku (1880 rok) przy ul. Armii Krajowej. Początkowo willa była własnością inżyniera Stanisława Sierkowskiego, właściciela biura techniczno-handlowego. Składa się z trzech części: frontowej, jednopiętrowej z wieżą, parterowej z obszerną werandą oraz tylnej, parterowej z mieszkaniami na mansardzie. Willa z wieżą zegarową nawiązuje do polskiej architektury dworkowej. Nad wejściem do budynku znajduje się taras (balkon) wsparty na solidnych kolumnach toskańskich.

Ambitny projekt

W 1920 roku willa została zakupiona przez władze miejskie Otwocka, które przeznaczyły ją na siedzibę magistratu. Wówczas, na polecenie burmistrza M. Górzyckiego, budynek został przebudowany w okresie międzywojennym. Projekt przebudowy powierzono Adamowi Paprockiemu, który był autorem planu zagospodarowania miasta. Projekt zakładał znaczną rozbudowę i nadbudowę istniejącego budynku – ratusz miał być aż czterokrotnie większy od pierwotnego. Ostatecznie jednak miasto nie było w stanie zrealizować tak kosztownego i ambitnego projektu, dlatego ratusz został zaadaptowany tylko w pierwotnym, piętrowym trakcie frontowym oraz części łącznika dawnej willi. 

Ratusz wpisany do rejestru zabytków

Podczas prac zmieniono również układ wewnętrzny budynku i ozdobiono go bogatą dekoracją sztukatorską, zwłaszcza salę posiedzeń rady miejskiej. Nie wiadomo, kto ostatecznie nadzorował nad wyglądem magistratu, ale prawdopodobnie poprawki wprowadziła ówczesna architektka miejska, Eugenia Jabłońska. Przebudowę ratusza zakończono w 1928 roku.

Obok ratusza znajduje się drugi budynek, który stanowi część kompleksu Urzędu Miejskiego w Otwocku. Ten budynek powstał w 1921 roku według projektu J. Mokrzyckiego i pierwotnie był przeznaczony na mieszkania dla pracowników magistratu oraz pokoje gościnne dla delegacji. Po 1935 roku w budynku mieściły się biura Wydziału Klimatycznego Otwocka. Przy głównym wejściu do ratusza znajdują się plakiety z herbami miast partnerskich: Saint-Amand-Montrond we Francji oraz Lennestadt w Niemczech. Ratusz otwocki został wpisany do rejestru zabytków pod numerem 936 w 1979 roku. 

Magistrat od dekad nie był remontowany i zaczął się dosłownie sypać. Fot. Agnieszka Jaskulska
Urząd dosłownie się sypie

W ostatnich latach w budynku przeprowadzano jedynie niewielkie remonty m.in., wymieniono część okien, a także fragment stropu (większość stropów jest drewniana). Ten ważny obiekt, który jest wizytówką miasta, zaczął po prostu ulegać degradacji. Na budynku pojawiają się poważne uszkodzenia. Z budynku odpada m.in. tynk oraz elementy ozdobne na gzymsie i dachu. Taras z balustradą wraz z przylegającymi filarami, znajdujący się z przodu budynku, jest już mocno uszkodzony i zszarzały. Nie ma już możliwości wejścia do otwockiego ratusza od strony ulicy – część budynku jest otoczona taśmą z informacją, że przejście jest z drugiej strony. 

Przetarg na dokumentację i rewitalizację

Pod koniec sierpnia urząd miasta ogłosił przetarg na przygotowanie dokumentacji projektowo-kosztorysowej dotyczącej rewitalizacji i kompleksowej modernizacji zabytkowego Ratusza Miejskiego w Otwocku (budynek A). Budynek ten jest podpiwniczony, dwukondygnacyjny, z nieużytkowym poddaszem. Na przetarg zgłosiły się cztery przedsiębiorstwa, które złożyły oferty o bardzo zróżnicowanych stawkach. Najniższą ofertę cenową zaproponowała firma z Warszawy (304 tys. zł), a najwyższą konsorcjum również z Warszawy (4,6 mln zł). Obecnie otwocki ratusz nie podjął jeszcze decyzji co do wyboru oferty.

Magistrat od dekad nie był remontowany i zaczął się dosłownie sypać. Fot. Agnieszka Jaskulska
Inwentaryzacja i remont pomieszczeń 

W ramach planowanej rewitalizacji budynku zakres inwestycji obejmuje kompleksową odnowę zarówno wnętrza, jak i elewacji, a także ewentualną modernizację otoczenia oraz remont pomieszczeń. Budynek ma być dostosowany do osób z niepełnosprawnościami (przewiduje się wykonanie windy).

W ramach inwestycji wykonawca wykona m.in. wielobranżową inwentaryzację stanu istniejącego obiektu, w tym instalacji elektrycznej, wodno-kanalizacyjnej, centralnego ogrzewania, oraz opracowanie zestawienia pomieszczeń z dokładnym wykazem powierzchni, a także opisem wykończenia sufitów, ścian i posadzek. 

Nowe pomieszczenia i meble

Wykonawca będzie również zobowiązany do przeprowadzenia badań konserwatorskich i architektonicznych budynku zgodnie z decyzją Mazowieckiego Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków z czerwca 2022 roku. Ponadto będzie on zobowiązany do uwzględnienia nowoczesnych rozwiązań technologicznych, oraz do przedstawienia szczegółowych rysunków warsztatowych oraz projektów aranżacji pomieszczeń. Urząd uwzględnia możliwość, że w ramach rewitalizacji budynku, wykonawca może również zaproponować nową organizację niektórych pomieszczeń, zmianę ich funkcjonalnego układu. Dla zapewnienia nowej funkcjonalności wykonawca m.in. wydzieli pomieszczenia kuchenno-socjalne przy gabinecie i sekretariacie prezydenta Otwocka wraz z jego kompleksowym wyposażeniem w meble i sprzęt AGD. Na każdej z trzech kondygnacji ma być łazienka. W ramach zadania powstanie także pomieszczenia służące m.in. do przechowywania środków czystości, sprzętu serwisu sprzątającego.  

Zadaniem wykonawcy będzie także m.in.: 
  • Renowacja elewacji, w tym wymiana lub renowacja stolarki drzwiowej i okiennej.
  • Renowacja lub przebudowa schodów prowadzących do wejść budynku.
  • Naprawa i uszczelnienie tarasu nad wejściem głównym.
  • Renowacja balkonów i ich barier na wieży zegarowej.
  • Renowacja zegara na wieży.
  • Renowacja elementów dekoracyjnych elewacji, z dokładnym opisem metodologii napraw.
  • Wykonanie izolacji, jeśli będzie to konieczne.
  • Osuszenie ścian fundamentowych, jeśli będzie to konieczne.
  • Wymiana więźby dachowej na nową, jeśli będzie to konieczne.
  • Wymiana pokrycia dachowego, wraz z wykonaniem obróbki blacharskiej, jeśli będzie to konieczne.
  • Wymiana stropów drewnianych na nowe, jeśli wynika to z przeprowadzonych badań i oceny stanu technicznego.
  • Niezbędne zamurowania ścian wewnętrznych oraz demontaż i wyburzenia ścian, a także wykonanie nowych otworów.
  • Wyposażenie wszystkich drzwi w odbojniki i zamki, włączając w to ewentualne zamknięcia samozamykające, jeśli będą one wymagane.
  • Renowacja parkietu i podłóg.
  • Renowacja schodów na klatce schodowej.
  • Wykonanie systemu klimatyzacji i wentylacji.
  • Wykonanie instalacji antywłamaniowej.
  • Dostawę i montaż wyposażenia pomieszczeń m.in. w stałą zabudowę meblową, w pomieszczeniu socjalnym w zlew, zmywarkę, lodówkę, kuchenkę mikrofalową, a w łazienkach w umywalki, muszle wc na stelażu, lustra, oświetlenie, niezbędny osprzęt dla osób z ograniczoną mobilnością.
Magistrat od dekad nie był remontowany i zaczął się dosłownie sypać. Fot. Agnieszka Jaskulska
Magistrat od dekad nie był remontowany i zaczął się dosłownie sypać. Fot. Agnieszka Jaskulska
Magistrat od dekad nie był remontowany i zaczął się dosłownie sypać. Fot. Agnieszka Jaskulska
Magistrat od dekad nie był remontowany i zaczął się dosłownie sypać. Fot. Agnieszka Jaskulska
Klatka schodowa w otwockim urzędzie. Fot. Agnieszka Jaskulska
Magistrat od dekad nie był remontowany i zaczął się dosłownie sypać. Fot. Agnieszka Jaskulska
Jarosław Margielski, prezydent Otwocka na tarasie ratusza. Fot. Urząd Miasta Otwock
Magistrat od dekad nie był remontowany i zaczął się dosłownie sypać. Fot. Agnieszka Jaskulska
Klatka schodowa w otwockim urzędzie. Fot. Agnieszka Jaskulska
Aula, w której odbywają się m.in. sesje i komisje. Fot. Agnieszka Jaskulska
Aula, w której odbywają się m.in. sesje i komisje. Fot. Agnieszka Jaskulska
Podczas rewitalizacji zostaną m.in. wymienione okna. Fot. Agnieszka Jaskulska
Aula, w której odbywają się m.in. sesje i komisje. Fot. Agnieszka Jaskulska
Aula, w której odbywają się m.in. sesje i komisje. Fot. Agnieszka Jaskulska
Zabytkowy urząd miasta wymaga generalnego remontu. Fot. Agnieszka Jaskulska
Zabytkowy urząd miasta wymaga generalnego remontu. Fot. Agnieszka Jaskulska
Więcej o autorze / autorach:
Podziel się
Oceń

Napisz komentarz

Wysyłając komentarz akceptujesz regulamin serwisu Przegląd Regionalny. MIKAWAS Sp. z o.o. z siedzibą w Piasecznie przy ul. Jana Pawła II 29A, jest administratorem twoich danych osobowych dla celów związanych z korzystaniem z serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania.

Komentarze

Edzia 12.09.2023 22:47
Zrobią pałac tak jak w Kołbieli kiedy w czasach biedy zmodernizowali urząd gminy za 10 mln zł. Dziś to duża keita, a wtedy kosmiczna, ale i tak zrobili.

Wysyłając komentarz akceptujesz regulamin serwisu Przegląd Regionalny. MIKAWAS Sp. z o.o. z siedzibą w Piasecznie przy ul. Jana Pawła II 29A, jest administratorem twoich danych osobowych dla celów związanych z korzystaniem z serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania.
Reklama
Poszukujemy pracowniców do zakładu w Karczewie w ramach Spółki SuperDrob Poszukujemy pracowniców do zakładu w Karczewie w ramach Spółki SuperDrob LipCo Foods to Polska Multifoodowa Grupa Korporacyjna, w ramach której funkcjonuje 17 segmentów z branży spożywczej. Istniejemy 31 lat na rynku. Zatrudniamy obecnie około 4100 Pracowników.Aktualnie do naszego Zakładu w Karczewie w ramach Spółki SuperDrob poszukujemy: FINANSE: MŁODSZY SPECJALISTA DS. KSIĘGOWOŚCI KOORDYNATOR DS. KSIĘGOWOŚCI DZIAŁ UTRZYMANIA RUCHU:ELEKTRYKŚLUSARZ/SPAWACZHYDRAULIK PRODUKCJA:MISTRZ PRODUKCJI BRYGADZISTATECHNOLOG MAGAZYNIER OPERATOR MASZYN MENADŻER SERWISU SPRZĄTAJĄCEGO Na te oraz wiele innych naszych ofert pracy możesz aplikować kontaktując się z Działem HR. ZAPEWNIAMY: Pracę w stabilnej firmie z tradycjami oraz zatrudnienie w oparciu o umowę o pracę Prywatną opiekę medyczną Możliwość wykupienia dodatkowego ubezpieczenia na życie na preferencyjnych warunkach Program rekomendacji pracowników - możliwość uzyskania dodatkowego bonusa finansowego za polecenie osób do pracy Dostęp do Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych Atrakcyjny system wynagradzania (podstawa + premia) wraz z pakietem benefitówDofinansowanie do wypoczynku Nagrody jubileuszowe za przepracowany staż pracyBezpłatną platformę do nauki języków obcych – Etutor Zatrudniamy osoby z niepełnosprawnością. Osoby zainteresowane prosimy o przesłanie CV na adres: [email protected] lub o kontakt telefoniczny: +48 883 310 943 
Reklama
Reklama